Op N’Darila keert Kankou (Kouyate) terug naar haar Malinese roots, waarin ze wordt begeleid door vier musici.

English version below

Kankou Kouyate (1993) is een griot (of djeli). Dit zijn in West-Afrika de dichters en muzikanten die het nalatenschap, de cultuur, veilig stellen. Zij vertellen en bewaren daarmee de geschiedenis. Over het algemeen huwt een griot met een andere griot.

Kankou is de nicht van Bassekou Kouyate, de ngoni (soort banjo)virtuoos, die overigens ook als gastmuzikant meespeelt op N’Darila. Ze kreeg les van haar oom Cheick Oumar Diabaté en werkte samen met Malinese grootheden als Toumani Diabate, Salif Keita, Habib Koite en Vieux Farka Touré. In 2019 nam ze met Mark Mulholand het afropop album Kuma op (voor recensie: Klik hier).

Met dit nieuwe album N’Darila keert ze terug naar de Malinese roots waarin ze dus wordt bijgestaan door vier musici, genaamd Les Etoiles de Garana, op n’goni, basn’goni, percussie en enkele gastmusici op kora (W-Afrikaanse harp) en keyboards. Ze componeerde, op een na, alle stukken samen met haar bandlid Madou Kouyate.

Herkenbare muziek met pakkende en beklijvende melodieën, met hier en daar warme meerstemmigheid (schitterend in Doke en in het titelstuk N’Darila). Opvallend is de ritmische balans die zo perfect in elkaar grijpt. Waar de kalabas-percussie een strakke basis vormt voor het tokkelspel van de n’goni en de kora, zoals bijvoorbeeld in Deni Kounga, die zich als een puzzel tussen de ritmiek mengen. Een werkwijze, arrangement-structuur, die herkenbaar is voor dit album, aangevuld met accenten, solistische passages en improvisaties op n’goni en kora. Opvallend is het wahwah-pedaal-gebruik in de n’goni in Tien Kagni. Bijzonder is ook de latin/soukous-invloed in het slotlied Maria Lulu, compleet met blazerssectie. Kankou houdt alle ruimte om met haar vocalen een heldere, virtuoze bovenlaag te creëren. Ze heeft een soepele en transparante stem waarmee ze moeiteloos schakelt tussen het hoge en lage register en aanvult met versieringen en subtiele vibrato. Haar zelf geschreven teksten handelen over maatschappelijke en sociale kwesties als vrouwenrechten en empathie voor je medemens.

N’Darila is een volmaakte CD waar muzikale spiritualiteit, compositie en uitvoering de drie-eenheid vormen voor een tijdloos album.

English version

On her new album N’Darila, Kankou (Kouyate) returns to her Malian roots, accompanied by four musicians.

Kankou Kouyate (1993) is a griot (or djeli). In West Africa, these are the poets and musicians who safeguard the legacy, the culture. They tell and preserve in this way the history. In general, a griot marries another griot.

Kankou is the niece of Bassekou Kouyate, the ngoni (a type of banjo) virtuoso, who also plays as a guest musician on N’Darila. She was taught by her uncle Cheick Oumar Diabaté and has worked with Malian star musicians, such as Toumani Diabate, Salif Keita, Habib Koite and Vieux Farka Touré. In 2019, she recorded the Afropop album Kuma with Mark Mulholand (for review: Click here).

With this new album N’Darila she returns back to her Malian roots, where she is supported by four musicians, called Les Etoiles de Garana, on n’goni, basn’goni, percussion and a few guest musicians on kora (W-African harp) and keyboards. She composed all but one of the pieces together with her band member Madou Kouyate.

Recognizable music with catchy and haunting melodies, with warm polyphony here and there (magnificent in Doke and in the title piece N’Darila). The rhythmic balance that fits together so perfectly is really striking. Where the calabas percussion forms a tight base for the plucking of the n’goni and the kora, as for example in Deni Kounga, which blend into the rhythm like a puzzle. A method, arrangement structure, that is recognizable for this album, supplemented with accents, solo passages and improvisations on n’goni and kora. The wahwah pedal use in the n’goni in Tien Kagni is amazing and creates a bright sound. Also special is the Latin/soukous influence in the closing song Maria Lulu, complete with a brass section. Kankou keeps all the space to create a virtuoso upper layer with her vocals. She has a smooth and clear voice and switches effortlessly between the high and low register and supplements with ornaments and subtle vibrato. Her self-written lyrics deal with social and societal issues such as women’s rights and empathy for your fellow man.

N’Darila is a perfect CD where musical spirituality, composition and performance form the trinity for a timeless album.

  • Kankou Kouyate: N’Darila (One World Records/ Xango)

© Mattie Poels.