Het Georgische Ensemble Marani zingt op hun nieuwe album Sharatin een gevarieerde collectie polyfone, Georgische liederen.
English version below
De Georgische zangcultuur neemt een zeer speciale plaats in binnen de polyfone muziek. De liederen worden gezongen bij verschillende gelegenheden. Zo zijn er werk-, bruilofts- en feestliederen en is er een groot liturgisch repertoire. Over het algemeen is zingen een mannen aangelegenheid, al zijn er ook vrouwen-ensembles. Gemixt wordt er zelden.
De muziek is over het algemeen driestemmig met de melodie in de middenstem, aangevuld met een boven- en onderstem. De liederen zitten in het collectieve geheugen van de bevolking en worden zowel zonder- (a capella) als mét begeleiding gezongen. In de instrumentale begeleiding klinkt, bijvoorbeeld, de panduri (3-snarige langhalsluit, zoals in het lied Kalis Survili), de chonguri (4 snarig instrument, zoals in het solo-lied Tchela), blaasinstrumenten (salamuri, duduk) en percussie.
Het Ensemble Marani wordt opgericht in 1993 door de fanatieke Amerikaan Frank Kane, die naar Parijs reisde om de Georgische cultuur beter te leren kennen via het Institut des Langues Orientales. Eind jaren ’90 verlaat hij het ensemble en wordt Tariel Vatchadze de artistiek leider. Het achtkoppige ensemble is gevestigd in Ile-de-France (Parijs) en bezoekt regelmatig Georgië om les te nemen bij de lothari, de zangmeesters in Georgië. Zoals Malkhaz Erkvanidze die naast lothari ook onderzoeker is van Georgische polyfonie.
En het klinkend resultaat van Ensemble Marani resultaat is overduidelijk. Acht zangers die vol overgave zingen over o.a. de oogst, reizen, huwelijk, kerst, het boerenleven en natuurlijk de liefde. Naast harmonische zang, zijn er liederen met voor- en nazang zoals het liefdeslied Lale of het innemende (taxi)lied Tchela. In Tchakrulo klinken homofone vocalen, voor- en nazang en de liggende toon (drone) die majestueus wordt afgewisseld, waardoor er een schitterend, polyfoon bouwwerk ontstaat. De zang is overigens overwegend homofoon: waarbij allen dezelfde ritmiek zingen. De musici van Ensemble Marani zingen vol overgave, met een diepe overtuiging en liefde voor de muziek van dit kleine land in de Kaukasus. Op het repertoire van hun tweede album Sharatin staan 24 liederen uit heel Georgië, waarmee ze op virtuoze wijze het hele land muzikaal in kaart brengen.
MEER MUZIEK UIT GEORGIË
English version
The Georgian Ensemble Marani sings a varied collection of polyphonic Georgian songs on their new album Sharatin.
Georgian singing culture has a very special place within polyphonic music. The songs are sung on all kinds of occasions. For example, there are work, wedding and party songs and there is a large liturgical repertoire. In general, singing is a male affair, although there are also women’s ensembles. Mixing is rarely done.
The music is generally three-part with the melody in the middle voice, supplemented by an upper and lower voice. The songs are in the collective memory of the population and are played both without (a capella) and with accompaniment. The instruments they use are, for example, the panduri (3-string long-necked lute, as in the song Kalis Survili), the chonguri (4-string instrument, as in the solo song Tchela), wind instruments (salamuri, duduk) and percussion.
The Ensemble Marani was founded in 1993 by the fanatic American Frank Kane, who travelled to Paris to get to know Georgian culture better through the Institut des Langues Orientales. He left the ensemble at the end of the 1990s and Tariel Vatchadze became the artistic director. The eight-member ensemble is based in Ile-de-France (Paris) and regularly visits Georgia to take lessons from the lothari, the singing masters in Georgia. Such as Malkhaz Erkvanidze who, in addition to being a lothari, is also a researcher of Georgian polyphony.
And the resounding result of Ensemble Marani is very clear. These vocalists sing with great dedication about, the harvest, travel, marriage, Christmas, farm life and of course love. In addition to harmonious singing, there are songs with call- and respond singing, such as the love song Lale or the endearing (taxi) song Tchela. In the song Tchakrulo, homophony, call and respond song and the long tone (drone) are majestically alternated, creating a magnificent polyphonic structure. The vocals are predominantly homophonic: all singing with the same rhythm. The musicians of Ensemble Marani sing with great inspiration, with a deep conviction and love for the music of this small country in the Caucasus. The repertoire of their second album Sharatin contains 24 songs from all over Georgia, with which they musically map the entire country in a virtuoso way.
MORE MUSIC FROM GEORGIA
- Ensemble Marani: Sharatin (BUDA Musique/ Xango)
Geen reacties