De Spaanse flamenco gitarist Amir-John Haddad (1975) wordt geboren in Duitsland met een Colombiaans/Palestijnse achtergrond. Wereldreiziger en autodidact op gitaar en ûd (Arabische luit) die via Bogota terecht komt in Madrid. Speelt o.a. jarenlang in de legendarische groep Radio Tarifa, heeft zijn solo projecten en bracht onlangs zijn nieuwe cd ‘9 Guitarras’ uit.

*English version below


Amir-John Haddad
is een meesterlijk verteller op gitaar en ûd. Hij heeft een ferme techniek: speelt met zijn rechterhand dicht bij de ‘kam’, daar waar de snaren bevestigd zijn aan de gitaar. Hierdoor klinkt het instrument heel direct en strak en biedt hem een reeks dynamische mogelijkheden die hij uitvoerig benut. Voor elk van de negen stukken gebruikt hij bovendien een andere gitaar (de ‘9 guitarras‘), kort beschreven in het begeleidende boekje. Zo is de gitaar in ‘Punta y Tacón’ gebouwd door Andrés D. Marvi uit Granada en biedt een rijke klank met een heldere hoogte en stevige bas. Terwijl het solo slotstuk ‘Origen del Silencio’ gespeeld wordt op een door José López Bellido gebouwd instrument met een zacht en mild timbre. Haddad composities balanceren op de rand van flamenco, liggen gemakkelijk in het gehoor en bieden naast flamenco ook Arabische tonaliteiten en een sprankje jazz. Naast gitaar speelt hij ook ûd en bouzouki en wordt bijgestaan door viool, (fretloze)bas, percussie en een klein beetje elektronica. In twee stukken horen we een (te) korte bijdrage van de prachtige flamboyante zangeres María Carmona. ‘9 Guitarras’ is een exposé van negen verschillende gitaren, van negen verschillende gitaar bouwers die allen hun bijdrage leverde aan dit fantastisch album.

*English version

The Spanisch flamenco guitar player Amir-John Haddad (1975) was born Germany in a Colombian/Palestin family. Worldtraveller and autodidact musician on guitar and oud (Arabic lute) who emigrated to Bogota and now lives in Madrid. Played for years in the legendary group Radio Tarifa, had done some solo projects and published his last cd ‘9 Guitarras’.

Amir-John Haddad is a story-teller on his guitar and oud. He got a remarkable guitar technique: playing with his right hand close to the ridge of the guitar, where the strings are tightened. That makes the guitar sound directly, tightly and gives Haddad a space for dynamic results, which he uses extremely well. For every piece (nine), he used a different guitar (the ‘9 guitarras’), shortly explained in the cd text book. The guitar in the song ‘Punta y Tacón’ was build by Andrés D. Marvi from Granada and shows a rich tone with a lovely treble and tight bass. The instrument in the title piece ‘Origen del Silencio’ is build by José López Bellido and sounds soft and mild. Haddad compositions balance on the rim of flamenco and offer Arabic scales and a little electronics. In two songs we hear (tó little) the wonderful voice of María Carmona. ‘9 Guitarras’ gives an exposure of nine guitars, build by nine different guitar builders who add their experience to make this record a splendid abum.

  • Amir-John Haddad: ‘9 Guitarras’ (Mundo-flamenco/Galileo)

© Mattie Poels.