De Amerikaanse zanger/gitarist Gerard Edery en de Deense klezmer band Mames Babegenush geven een concert tijdens de openingsavond van het Internationaal Joods Muziek Festival in de Portugese Synagoge op 10 oktober. Het volledige programma bestaat uit 23 geselecteerden, Joodse muziek gerelateerde groepen en artiesten die gaan optreden tussen 11 t/m 13 oktober en strijden om de eerste plaats in de Competition Finale & Awards ceremony op zaterdagavond 13 oktober.

Voor meer informatie zie Internationaal Joods Muziek Festival.

De Amerikaanse zanger/gitarist Gerard Edery en de klezmer groep Mames Babegenush verzorgen het openingsconcert, woensdag 10 oktober in de Portugese Synagoge van Amsterdam.

Gerard Edery valt op door zijn warme bariton stem, wordt geboren in Casablanca (Marokko) maar groeit op in Parijs en New York. Hij is klassiek geschoold aan de Manhattan School of Music en zong in meer dan 30 opera’s. Tegenwoordig is hij een groot vertegenwoordiger van het Sefardisch erfgoed, muziek van de verdreven Joden uit Spanje, 15de eeuw. Hij wint daarmee in 1997 de Sephardic Musical Heritage Award. Deze Sefardische Joden moesten zich in 1493 óf bekeren tot het Christendom óf Spanje verlaten. Velen kozen voor het laatste en emigreerden naar Portugal (en uiteindelijk naar Nederland), anderen vestigden zich in Griekenland, Italië en de Balkan. Naast Joodse liederen zingt Gerard Edery ook muziek uit het Midden Oosten, Zuid Amerika en Perzië in zo’n 15 verschillende talen. Hij werkt met veel musici in diverse shows. ‘Two faiths, One Voice‘ is een project waarmee hij optrad met zangeres Maria Krupoves in een Joods versus Christelijke voorstelling. In ‘Ederly sings Yupanqui’ zingt hij het repertoire van de legendarische Argentijnse zanger Héctor Haram die zijn naam, ter ere van de Inca indianen, veranderde in Atahualpa Yupanqui. De muziek van Yupanqui werd vanwege z’n linkse sympathieën gecensureerd door de regering Perón. Begin jaren ’60 kreeg hij succes door de nuevo cancion beweging. In Edery’s voorstelling ‘The Minstrel and the Storyteller’ horen we verhalen van de Sefardische en Ashkenazi Joden vertelt door Penninah Schram.

Gerard Ederly gaf concerten in Carnegie Hall, de Florence Gould Hall, The Smithsonian Institute in Washington D.C. en in Fez (Marokko) tijdens het International Festival of Sacred Music. In 1991 richt hij Sefarad Records op, een cd-label dat zich toelegt op het traditionele en Sefardische repertoire waarmee hij veertien cd’s uitbrengt.

De groep Mames Babegenush speelt klezmer met een hedendaagse blik. De klezmer muziek is van oudsher bruilofts muziek, feestmuziek dus, waarbij iedereen danst voor het bruidspaar. Deze oude, nog steeds vitale traditie wordt door het sextet vertaald naar de tegenwoordige tijd, met een (elektronische) groove, opzwepende ritmen, soms tegen de Balkan aan. De klarinet lyriek en de accordeon blijven de belangrijkste instrumenten met een veelvuldige gespeelde wisselbas die het dansen voor iedereen gemakkelijk maakt. Bij dit jonge Deense sextet Mames Babegenush trouwt daarom iedereen héél even met elkaar, in één groot feest.

De groep wordt opgericht in 2004 en valt vrijwel direct op door hun frisse klezmer aanpak. In 2008 wordt het gezelschap uitgenodigd door o.a. klarinettist David Krakauer en violiste Alicia Svigals voor een concert tijdens het Carnegie Hall Young Artist Program. Een jaar later verschijnt hun debuut cd ‘Klezmer Killed the Radio Star‘ (refererend aan het lied ‘Video Killed The Radio Star’ van The Buggles uit 1979). Met dit debuut krijgt de groep een nominatie voor de Danish Music Award. Er volgen nog twee cd’s ‘My Heart Aches When the Angels Dance‘ uit 2011 en ‘Full Moons & Pay Days’  (2012).

Voor meer informatie zie Internationaal Joods Muziek Festival

© Mattie Poels.