Prachtig cross-over project-CD Quicksand van de Franse producer Philippe Sanmiguel, waar hij met zijn band Black Mango op spitsvondige wijze pop/rock implementeert in West-Afrikaanse muziek.

English version below

De Franse producer Philippe Eidel (1956 – 2018) kwam in 1997 met de legendarische CD Imuhar waar muziek op staat die hij schreef voor de gelijknamige film. Hierop creëerde Eidel een magische mix van West-Afrikaanse/Arabische en west-Europese muziek. Hij werkte ook samen met Cheb Khaled, de koning van de raï. Met deze Algerijnze zanger maakte Philippe Eidel een cross-over van Arabisch en Franse muziek, met als doel de muziek (raï) van Khaled toegankelijker te maken voor een breder publiek. Dat dat is gelukt, weten we door de albums Didi en Ya-Rayi.

Een cross-over-mixing-meltingpot treffen we ook aan op het album Quicksand van de groep Black Mango. Een initiatief van de Franse producer Philippe Sanmiguel waarin hij met zestien muzikanten een popmuziek-georiënteerde mix maakt. Sanmiguel woont al zo’n 16 jaar in Bamako (de hoofdstad van Mali) waar hij albums opnam met de touregband Tartit en de Malinese muzikanten Djime Sissoko en gitarist Samba Touré. Deze laatste treffen we ook aan op dit debuut-album Quicksand van Black Mango. Zelf blijft Philippe Sanmiguel op de achtergrond en neemt hij wat vocalen, keyboardspel en kora- en percussie-partijen voor zijn rekening. Het merendeel wordt gespeeld door zijn vakbroeders uit Mali waaronder zanger/gitarist Anansy Cissé, zangeres Mariam Koné, zoals gezegd gitarist Samba Touré en gitarist Ali Traoré (neef van de in 2006 overleden Malinese grootmeester Ali Farka Touré). Daarnaast horen we basgitaar en percussie op talking drum (tamani), calabas en drums en wordt er gezongen in het Bambara en het Engels. Het geheel wordt hier en daar overgoten door de smaakvolle electronica-set van Hugo Race. De stukken klinken beheerst en worden nergens echt pop/rock, maar schuren er wel lekker subtiel tegenaan. Dat maakt Quicksand een inventief muzikaal schetsboek, een prachtig klinkend concept, inventief, fantasierijk vol haast ongrijpbare muziek. Avontuurlijk en vindingrijk en zeker niet voor iedereen even toegankelijk. Maar wie van Afrikaanse muziek houdt en de moeite neemt om dit album (Quicksand) onbevooroordeeld en met aandacht te beluisteren, zal moeten concluderen dat hij als drijfzand wordt meegezogen in deze breed opgezette muziek!

English version

Wonderful cross-over project CD Quicksand by the French producer Philippe Sanmiguel, where he and his band Black Mango cleverly implement pop/rock into West African music.

In 1997, the French producer Philippe Eidel (1956 – 2018) released the legendary CD Imuhar: the score music for the film Imuhar. Eidel created a magical mix of West African/Arabic and West European music. He also worked with Cheb Khaled, the king of the rai music. With this Algerian singer, Philippe Eidel recorded a crossover of Arabic and French music, with the aim of making Khaled’s music (raï) more accessible to a wider audience. We know that he succeeded from the albums Didi and Ya-Rayi. We also find a cross-over mixing-melting pot on the album Quicksand by the group Black Mango. An initiative of the French producer Philippe Sanmiguel in which he makes a pop orientated music mix with sixteen musicians. For about 16 years Sanmiguel has been living in Bamako (the capital of Mali), where he recorded albums with the toureg band Tartit and the Malian musicians Djime Sissoko and guitarist Samba Touré. The latter can also be found on this Black Mango‘s debut album Quicksand. Philippe Sanmiguel himself stays in the background and takes care of some vocals, keyboard and kora and percussion parts. The majority is played by his colleagues from Mali, including singer/guitarist Anansy Cissé, singer Mariam Koné, guitarist Samba Touré and guitarist Ali Traoré (nephew of the Malinese grandmaster Ali Farka Touré, who died in 2006). In addition, we hear bass guitar and percussion on talking drum (tamani), calabas and drums, with vocals in Bambara and English. The music is here and there topped by the tasteful electronics of Hugo Race. The pieces sound controlled and never really become pop/rock, but they do rub against it subtly. Quicksand is an inventive musical sketchbook, with beautiful sound concept, inventive, imaginative, full of almost elusive music. Adventurous and resourceful and certainly not accessible for everyone. But whoever likes African music and takes the time to listen to this album (Quicksand) unprejudiced and attentively, will be carried away by this music, like quicksand!

  • Black Mango: Quicksand (Gusstaff Records/Xango)

© Mattie Poels.