Alessio Lega draagt zijn prachtige album Nella corte dell’Arbat op aan de Russische zanger Bulat Okudzhava. Geboren in Rusland in 1924 en gestorven in 1997 in Georgië (tot 1991 een deelstaat Rusland). Naast bard was hij dichter en (roman)schrijver en van grote betekenis voor de ontwikkeling van het auteur-lied.

English version below

Van oudsher zijn Italianen verhalenvertellers en zangers. Het is een melodie-volk dat zingt met gevoel. De Italianen begrijpen waarover ze zingen en dragen liederen levendig voor. Dat is precies wat Alessio Lega doet op zijn album Nella corte dell’Arbat. Met sobere arrangementen, gespeeld op o.a. mandoline, accordeon en harmonium, haalt hij het diepste van de ziel naar boven. Een soberheid die bijzonder goed past bij de decennia oude liederen van Bulat (Shalvovich) Okudzhava. De melodieën van deze Russische zanger herleven op Nella corte dell’Arbat. Met een magische betovering en subtiele expressie waait er een doorgewinterde frisse muzikale wind door de muziek van Bulat Okudzhava. Zanger Alessio Lega zet hiermee de muziek volledig naar zijn hand. Hij heeft een overtuigende stem waarmee hij de liedjes echt vertolkt; zoals het strijdlustige in Canzone degli scarponi militari, soms bijna reciterend te horen in Breve e una canzone of uitbundig zingen met alleen accordeonbegeleiding in Canzone del pirati. Het is allemaal even prachtig. Gevarieerde stukken die uitblinken in raffinement. En ja, zijn werk lijkt op dat van anderen, zoals dat van de Noord Italiaanse zanger Fabrizio De André, de Belgische zanger Jacques Brel of onze eigen Cornelis Vreeswijk, die vooral woonde er werkte in Zweden. Maar hoe dan ook, Alessio Lega overtuigt op Nella corte dell’Arbat en laat op onnavolgbare wijze de muziek herleven van Bulat Okudzhava; ‘de dichter met gitaar’.

English version

Alessio Lega dedicates his great new album Nella corte dell’Arbat to the Russian singer Bulat Okudzhava, who was born in Russia in 1924 and died in 1997 in Georgia (a Russian until 1991). In addition to a singer, Okudzhava was a poet and (novel) writer and of great significance for the development of the author song.

Traditionally, Italians are storytellers and singers. These melody people sing with a fine tuning, who really understand what they sing about. That is exactly what Alessio Lega does on his album Nella corte dell’Arbat. The arrangements are sober: mandolin, accordion, harmonium in the accompaniments. A frugality that fits particularly well with the decades-old songs of Bulat (Shalvovich) Okudzhava. The melodies of this Russian singer are revived on Nella corte dell’Arbat. With a magical spell and subtle expressive, a fresh musical winds blow through the music of Bulat Okudzhava. Singer Alessio Lega puts the music completely in his own way. He has a convincing voice, as you can hear the combative song Canzone degli scarponi militari, sometimes almost reciting parts in Breve e una canzone or singing exuberantly with only accordion accompaniment in the wonderful Canzone del pirati. It is all equally beautiful. Varied pieces that excel in sophistication. And yes, his work resembles that of others, such as that of the Northern Italian singer Fabrizio De André, the Belgian singer Jacques Brel or the Dutch singer Cornelis Vreeswijk, who mainly lived and worked in Sweden. But anyway, Alessio Lega convinces on Nella corte dell’Arbat and in an excellent way he revives the music of Bulat Okudzhava, ’the poet with guitar’.

  • Alessio Lega: Nella corte dell’Arbat (Squi(Libri) / Xango)

© Mattie Poels.