Violons Barbares is een bijzonder trio waar de Bulgaarse gadulka (soort viool) van Dimitar Gougov moeiteloos versmelt met de steppe-sound uit Mongolië op de morin khoor (Horse fiddle) van Dandarvaanchig Enkhjargal, aangevuld met uitgekiende percussie van de Franse musicus Fabien Guvot. Een prachtige unieke en muzikale cohesie.

English version below

Een fraaie combinatie zijn de gadulka en de morin khoor. Beide strijkinstrumenten hebben een onmiskenbare muzikale kleur die authentiek is voor het land waar ze vandaan komen; respectievelijk Bulgarije en Mongolië. Dimitar Gougov bespeelt de gadulka. Het instrument heeft een rijke klank doordat het voorzien is van resonantie-snaren die meetrillen en de sound prachtig breed maakt, terwijl er maar op 3 snaren gespeeld wordt. De morin khoor is hét traditionele instrument uit Mongolië, ook wel horse-fiddle genoemd. Beiden instrumenten hebben een heel eigen karakter en raken de ziel van Bulgarije en Mongolië. Hierdoor lijkt het alsof ze moeilijk te combineren zijn. Maar de samenklank van gadulka en morin khoor is fascinerend, spannend en soms zelfs betoverend. Wie een beetje thuis is in de muziek uit Bulgarije en Mongolië herkent moeiteloos de sfeer van beiden landen in de composities van Violons Barbares. Maar ook voor wie de muziek uit deze landen minder bekend is, is er veel moois te vinden op ‘Wolf’s Cry’, de nieuwe CD van het trio Violons Barbares. De stukken zijn ritmisch, met mooie vocalen en gebruik van boven-toonzang uit Mongolië, strakke meerstemmigheid en uitgekiende ritmische begeleiding. De drie leden van de groep schreven alle stukken voor deze CD met teksten over drank, lente of de toekomst van de kinderen. Met dit derde album bewijst Violons Barbares weer dat instrumenten die geografisch zo ver van elkaar verwijderd zijn en uit een heel andere traditie stammen, muzikaal fantastisch op elkaar aansluiten. Werkelijk klasse muziek!

 

English version

Violons Barbares is a special trio where the Bulgarian gadulka (kind of violin) played by Dimitar Gougov effortlessly merges with the steppe sound from Mongolia on the morin khoor (Horse fiddle) played by Dandarvaanchig Enkhjargal, supplemented by innovative percussion by the French musician Fabien Guvot. A beautiful unique musical cohesion.

A fresh combination are the gadulka and the morin khoor. Both string instruments have an unmistakable musical color that is authentic for the country were they come from; respectively Bulgaria and Mongolia. Dimitar Gougov plays gadulka. This three strings instrument has a rich sound because it is provided with resonance strings, which vibrate and make the sound beautifully wide. The morin khoor is the traditional instrument of Mongolia and also called horse-fiddle. Both instruments have a very individual character and touch the soul of Bulgaria and Mongolia. This makes you believe they are hard to combine. But the consonance of gadulka and morin khoor is fascinating, exciting and sometimes even enchanting. Anyone who know’s the music from Bulgaria and Mongolia will effortlessly recognize the atmosphere of the music of both countries in the compositions of Violons Barbares. But also for whom the music from these countries is less known, ‘Wolf’s Cry’ is still a great record. The pieces are rhythmic, with wonderful vocals and over-tone singing from Mongolia, tight polyphony and sophisticated rhythmic accompaniment. The three members of the group wrote all the pieces with lyrics about drinking, spring time or the future of the children. Violons Barbares proves with this third album that instruments that are geographically so far apart and come from a very different tradition, can connect so fantastically. Splendid and amazing music!

  • Violons Barbares: ‘Wolf’s Cry’ (Eigen Beheer/L’autre Distribution)

© Mattie Poels