Libanon is al jaren een land waar de Arabische muziek hand in hand gaat met de westerse. Dat gebeurt ook op het nieuwe album van de bijzondere zangeres Rima Khcheich die met haar CD ‘Washwishni’ een schitterende brug slaat tussen Libanon en het westen. Ze creëert een organische klankwereld die van binnenuit even het spectrum op z’n kop zet!

 English version below

Veel muziek uit Libanon is jaren een cross-over tussen Arabische en westerse muziek. Denk maar eens aan trompetist Ibrahim Maalouf, die tegenwoordig in Parijs woont. Of saxofonist Toufic Farroukh en de oudspeler (Arbische luit) en zanger Marcel Khalife, die jarenlang de bijnaam ‘Libanese Bob Dylan‘ droeg. Weliswaar onterecht, maar dat geeft wel aan hoe bekend hij is in de Arabische wereld. En natuurlijk zangeres Soumaya Baalbaki die een onnavolgbare versie van de Arabische tango-muziek zingt. Rima Khcheich past moeiteloos in dit rijtje. Op haar nieuwe CD ‘Washwishni‘ zingt ze nieuw werk dat beladen onderwerpen als immigratie, religie, revolutie en liefde belicht. Haar sprankelende en lichte stem tilt de muziek naar een hoger plan. Buigzaam en beweeglijk krullen haar vocalen om de melodie en word je meegenomen in een zalige Arabisch/Westerse mix. Fraai zijn de begeleidingen die op inventieve en complementaire wijze de zang ondersteunen. Intiem, klein en bewogen. Een enkele keer sologitaarspel van Maarten Van Der Grinten (Ta’a Bous), dan weer percussie met blazers en contrabas om vervolgens een wat bredere bezetting te kiezen. Maar steeds blijft de muziek behaaglijk, uitnodigend, innig en overtuigend. Opvallend zijn het zachte timbre van de klarinet van Maarten Ornstein en de trompet van gastmusicus Angelo Verploegen in de stukken ‘Ijani Ittisal’ en ‘Hal Helou’. Het Dudok Strijkkwartet vinden we terug in enkele stukken maar als uitschieter ‘Wa’ti Assir’. Als politici met respect voor beide culturen de prachtig plooibare Arabische/westerse mix van zangeres Rima Khcheich als voorbeeldfunctie zouden nemen, dan zou de wereld er heel anders uitzien.

English version

For years now Lebanon has been a country where Arabic music was mixed easily with music from the West. This also happens on the new album ‘Washwishni’ of the particular singer Rima Khcheich on which she built a wonderful bridge between Beirout and the western world. She and her musicians create an organic sound which turns the world upside down!

A lot of music from Lebanon is a crossover between Arabic and Western music. What about trumpeter Ibrahim Maalouf, who now lives in Paris. Or saxophonist Toufic Farroukh and oud player (Arbische lute) and singer Marcel Khalife who’s called the ‘Lebanese Bob Dylan‘ for years. This might be wrong, but it does show how famous he is in the Arab world. And of course singer Soumaya Baalbaki. A wonderful musician who sings an Arab version of tango music. Rima Khcheich fits easily on this list. On her new album ‘Washwishni’ she sings new songs about immigration, religion, revolution and love. Its her sparkling and bright voice that puts the music to a higher level. Flexible and agile her vocals curl along the melody and takes you into a blissful Arab / Western mix with fine accompaniments which are inventive and complementary in supporting the melodies. Tight and intimate music. Occasionally solo guitar by Maarten Van Der Grinten (Ta’a Bous), sometimes with percussion instruments and double bass and later on a broader accompgniement was chosen. But the music always remains comfortable, inviting and convincing. Notable are the soft timbre of the clarinet by Maarten Ornstein and the trumpet of guest musician Angelo Verploegen in the pieces ‘Ijani Ittisal’ and ‘Hal Helou’. The Dudok String Quartet plays some wonderful parts like ‘Wa’ti Assir‘. When politicians would take the Arab / Western fusion of singer Rima Khcheich as an example, and show the respect of both cultures like Rima does in her music, the world would look very different!

  • Rima Khcheich and Band: ‘Washwishni’ (Jazz in Motion Records / Challenge Records)

© Mattie Poels.