Sinds 1997 is AliaVox het kwaliteitslabel van de Catalaanse viola da gamba-speler Jordi Savall. Hij bracht veel CD’s uit met zijn ensembles La Capella Reial de Catalunya, Le Concert de Nations en Hesperion XXI. Op zijn nieuwe label AliaVox Diversa presenteert Savall het Euskal Barrokensemble o.l.v. Enrike Solinis dat gespecialiseerd is in oude (Baskische) muziek.

English version below

Het Euskal Barrokensemble wordt opgericht in 2006 door Enrike Solinís met als doel oude muziek te combineren met klassieke en populaire. Solinís is leider van het ensemble en speelt theorbe (soort luit), vihuela, luit en gitaar. We kwamen hem ook al tegen in Hesperion XXI en Le Concert des Nations, twee ensembles o.l.v. Jordi Savall.

De cd ‘Euskel Antíqva’ van het Euskal Barrokensemble staat vol met muziek uit Baskenland. Op basis van historisch onderzoek wordt op glasheldere wijze oud en vergeten werk gearrangeerd tot eigentijdse stukken. Creatief, onbevangen en in een steeds wisselende bezetting krijgt elk stuk een karakteristieke lading die de muziek niet alleen zeer boeiend maakt maar ook een feest van (on)bekende herkenning is. De cd opent met een religieus werk in een variatie op fluit gevolgd door een (a capella) gezongen melodie met percussiebegeleiding. Er staan stukken op met klein ensemble van viool, luit (of ûd), percussie en zang. Maar ook werken in kleine koorbezetting zoals het schitterend liturgische lied ‘Sibilaren Profeza‘ voor koor en solo-stem. Bijzonder fraai is ook het 15de eeuwse liefdeslied ‘Con amores, la mi madre’ gespeeld in het Baskische zortzikio: 5 tels-ritme of ‘Ürrütiko Kantorea‘ dat refereert aan een oude melodie met een duidelijke verwijzing naar de gwerz, het Bretonse lied. Opmerkelijk is ook ‘Acuero de Judimendi’ (eind 15de eeuw). Een Joods liturgisch lied waarin wordt gevraagd de Joodse begraafplaats te sparen na de Joodse verbanning in Spanje, 1492. Tot slot is ‘Koumas’: een Perzisch instrumentale melodie (gespeeld op o.a. ûd en contrabas) met aan het slot de ritmische Baskische zwaard-dans (in een 3-tels maat). Het klinkt allemaal even fraai waarbij het Euskal Barrokensemble ons de Noord-Spaanse muzikale souplesse laat horen in al zijn veelzijdigheid!

  • Janzu Janto ok
  • Con amores, la mi madre ok
  • Koumis Ezpatadantza ok

English version

Since 1997 AliaVox is the quality record label of the Catalan viola da gamba player Jordi Savall. He released many CDs with his ensemble La Capella Reial de Catalunya, Le Concert de Nations and Hesperion XXI. On his new label AliaVox Diversa Savall presents the Euskal Barrokensemble conducted by Enrike Solinis. An ensemble specialized in ancient (Basque) music.

The Euskal Barrokensemble founded in 2006 by Solinís combines ancient music with classical and popular music. Solinís is the leader of the ensemble and plays theorbo (a type of lute), vihuela, lute and guitar. He was also a memeber of Hesperion XXI and Le Concert des Nations, two ensembles conducted by Jordi Savall.

  • Janzu Janto ok
  • Con amores, la mi madre ok
  • Koumis Ezpatadantza ok

The album ‘Euskel Antiqva‘ by the Euskal Barrokensemble is full of music from the Basque County (Northern Spain). Based on historical research the ensemble playes ancient and almost forgotten compositions and arranged them to contemporary pieces. Creative, uninhibited and in different line-up these composition get a characteristic feeling. That makes the music very interesting and lovely to listen to. The CD opens with a religious work. A flute variation followed by (a capella) sung melody with percussion accompaniment. There are a few pieces played with small ensemble of violin, lute (or ûd – Arabic lute), percussion and vocals. But also compostions for a small choir like the beautiful liturgical song ‘Sibilaren Profeza’ for choir and solo voice. Particularly nice is the 15th-century love song ‘Con amores, la mi madre‘ played in the Basque zortzikio rhythm (five-beat) or ‘Ürrütiko Kantorea’ which refers to an old tune with a clear reference to the Gwerz, the Breton song. Noteworthy is also the ‘Acuero the Judimendi’ (late 15th century). A Jewish liturgical song asking to save the Jewish cemetery after the Jewish exile in Spain, 1492. Finally, ‘Koumas‘: a Persian instrumental melody (played by ûd and double-bass) with in the end a rhythmic Basque sword dance (in 3-beat). It’s all played so beautiful. The Euskal Barrokensemble shows us northern Spain with all its musical diversity – splendid!

  • Euskal Barrokensemble: ‘Euskel Antíqv’(AliaVox Diversa/Harmonia Mundi)

© Mattie Poels.