Zanger Mehmet Uludağ (1978) nam in Istanbul zijn debuut cd ‘Bence Ask’ (Laat er liefde zijn) op. Deze in Zwolle geboren zanger slaat hiermee een muzikale brug tussen zijn geboorteland en Turkije. Zelf zegt hij hierover: ‘Veel Turkse mensen zijn wel gewend aan westerse muziek, maar westerse mensen zijn nog niet zo bekend met Turkse muziek. Op ‘Bence Ask’ probeer ik beide werelden dichter bij elkaar te brengen’.

English version below

Mehmet Uludağ krijgt als kind saz (langhalsluit) les aan Kunstencentrum Muzerie in Zwolle. Als de muziek serieuzer wordt, komt hij in contact met Behsat Üvez: een van de drijvende krachten achter de Turks-Nederlandse groep Baraná, die in 2013 aan kanker overlijd. Hij zorgde ervoor dat Mehmet Uludağ gaat studeren aan het Conservatorium en geeft hem de mogelijkheid te schitteren als gast solist tijdens Baraná concerten.

Bijna twee jaar duurde het voordat de cd ‘Bence Ask’ klaar was, maar hij is mooi geworden. Mehmet heeft een prachtige stem. In de hoogte sprankelend met een natuurlijk vibrato. En ook al zijn de Turkse teksten onbegrijpelijk, hij zingt ze met zoveel affectie dat de boodschap wel duidelijk is. ‘Bence Ask’ werd opgenomen in Istanbul met voortreffelijke musici op o.a. kanun (citer), ney (fluit), cümbüs (snaarinstrument), tapan (dubbelzijdige trom) en zurna (soort hobo). Naast traditioneel georiënteerde Turkse muziek klinkt er in drie nummers ook (minder geslaagde) dance invloed, waar de muziek erg elektronisch wordt. Maar opvallen blijven de mooie melodieën, uitgekiende arrangementen en de subtiele Turkse versieringen op strijkers, kanun of zurna. ‘Bence Ask’ is hiermee een luisterrijk debuut van een Nederlands zanger waar we trots op mogen zijn.

English version

Singer Mehmet Uludağ (1978) recorded his album ‘Bence Ask’ (Let there be Love) at Istanbul. Uludağ was born at Zwolle (East of the Netherlands) says about his music: ‘A lot of Turkish people are used to western music, but people from the west are mostly not familiar with Turkish music’. On ‘Bence Ask’ I want to bring both worlds together.

Mehmet Uludağ learned to play saz (lute) at the Artcentre at Zwolle. When music became serious, he got in contact with saz player Behsat Üvez: co-founder of the Dutch-Turkish group Baraná, who died of cancer in 2013. He took care of Mehmet’s Conservatory study and gave him the opportunity to be a guest solo player at some Baraná concerts.

It took almost two years before ‘Bence Ask’ was finished and it’s a great album. Mehmet has a wonderful voice. Sparkling high notes with a natural vibrato. And although his Turkish lyrics are unintelligible, he sings them with affection and clear message. ‘Bence Ask’ was recorded at Istanbul with marvelous musicians among kanun (citer), ney (flute), cümbüs (string instrument), tapan (double sided drum) and zurna (kind of oboe). We hear traditional orientated music but also three (less succeeded) dance songs, with a lot of electronics. But still exciting are the beautiful melodies, clever arrangements and the subtle Turkish ornaments on strings, kanun and zurna. ‘Bence Ask’ is a resplendant début from a Dutch singer to be proud of.

  • Mehmet Uludağ: ‘Bence Ask’ (Alakus/Xango)

© Mattie Poels.