Majid Bekkas, oud (luit) en guembri (Marokkaanse luit) speler uit Marokko, slaat een brug tussen de Arabische en Westerse wereld. Hij is een muzikant die organisch het verleden, heden en toekomst muzikaal met elkaar verbindt. Op ‘Al Qantara’ wordt hij bijgestaan door de Belgische (riet)blazer Manuel Hermia en percussionist Khalid Kouhen.

English version below

Majid Bekkas (1957 Marokko) gaat geen enkele muzikale cross-over uit de weg. Werkte aanvankelijk voor het Ministerie van Cultuur in Marokko maar kiest uiteindelijk voor de muziek. Hij studeerde aan het Conservatorium van Rabat en wordt grootmeester op de ûd (Arabische luit) en de guembri (3-snarige luit). Dit Gnawa instrument wordt gebruikt in de religieuze muziek uit Marokko, waar tijdens nachtenlange sessies wordt gedanst op guembri muziek met quaraqeb begeleiding, de metalen castagnetten (zoals te horen in ‘Bouregreg‘). Op ‘Al Qantara’ (De Brug) bespeelt Bekkas de ûd en guembri en laat de Gnawa, steeds hoorbaar op de achtergrond, mee resoneren in opzwepende éénstemmige melodieën. De korte repeterende (zang)motieven worden intens afgewisseld met improvisaties. Daarnaast is de bezetting van zijn Afro-Oriental Jazz Trio apart. We horen naast Bekkas ook de kalimba, sopraan sax en klarinet. Bijzonder is ook het gebruik van de bansuri (fluit) en tabla. Beide Indiase instrumenten bieden een nieuw aspect aan de toch al zo brede muzikale aanpak van Bekkas. Hij nam o.a. cd’s met de Franse rietblazer Louis Sclavis, de Duitse jazz musici Joachim Kühn en Klaus Doldinger (Passport) en de Nederlandse fluitist Chris Hinze. Op alle cd’s verloochent Bekkas nooit de muziek uit zijn vaderland maar slaat juist een brug tussen culturen waaruit blijkt hoe prachtig universeel zijn muziek is.

CD presentatie – 7 februari 2014 in RASA Utrecht

LIVE in Brussel

English version

Majid Bekkas is an oud (lute) and guembri (Moroccan lute) player from Morocco, who mix Arabic and Western music. He’s a musician who combines organic on ‘Al Qantara’ the past, present and future assited by the Belgium reed player Manuel Hermia and percussionist Khalid Kouhen.

Majis Bekkas (1957 Morocco) worked for the Ministery of Culture in Morocco but finally choose to play music. He studied at the Conservatory of Rabat and became a master on oud (Arabic lute) and guembri (3-string lute). This Gnawa instrument is used by religious music from Morocco, with it’s nightlong sessions of dancing, with music played on guembri and quaraqeb: the metal castagnettes. On ‘Al Qantara’ (The Bridge) Bekkas plays wonderful the one-voiced melodies on oud and guembri. It sounds so easy and keeps the Gnawa alive in the background with his great playing, singing and improvisations. Besides that, we hear a few more exciting instruments in his so called Afro-Oriental Jazz Trio: the kalimba, clarinet and soprano saxophone. Thrilling as well is the use of the bansuri (flute) and tabla. Both Indian instruments give the music a new Indian aspect to the broad musical choices of Bekkas. He recorded cd’s with the French reed player Louis Sclavis, the German jazz musicians Joachim Kühn and Klaus Doldinger (Passport) and the Dutch flutist Chris Hinze. In all his work Bekkas played in a way the music of his fatherland and proved to be universal by connecting cultures.

  • Majid Bekkas & the Afro Oriental Jazz Trio: ‘Al Qantara’ (Igloo Records)

© Mattie Poels.