Het Oostenrijks gezelschap Franui bracht drie cd’s uit met liederen van resp. Schubert, Brahms en Mahler: bewerkt voor blaaskapel aangevuld met viool, accordeon, harp en zither (hakkebord). Hiermee keert het ensemble terug naar de kern van de muziek met een verbluffend resultaat. Niet alleen in uitvoering maar ook in originaliteit.

English version below

Deze blog gaat over de laatste cd van dit drieluik: ‘Mahlerlieder’. De meeste liederen op dit album komen uit de midden periode van Mahlers werk, uit de liederen cycli ‘Das Knaben Wunderhorn’ en ‘Kindertotenlieder’.

Gustav Mahler (1860/1911) was een gevoelsmens, hield van de natuur en van het volkslied en gebruikte graag het orkest (met zijn vele mogelijkheden) als begeleider. De piano vond hij te neutraal. De arrangeurs Markus Kraler en Andreas Schett van Franui brengen Mahler’s orkestliederen terug naar de basis: naar de muzikale essentie waarbij alleen die noten gespeeld worden die werkelijk belangrijk zijn om het muzikale verhaal volwaardig te kunnen vertellen. Dat brengt frisse, heldere en lucide muziek waarbij Mahler schittert als nooit tevoren. Er klinkt een soort Musikkapelle (‘Wunderhorntanz’), aangevuld met twinkelende zither, accordeon en viool (geen slagwerk). Inspirerende muziek die soms doet denken aan Nina Rota (‘Revelge’) of Kurt Weill (Das irdische Leben) met prachtige compacte blazers arrangementen, vlijmscherp gespeeld. De meeste stukken zijn bewerkt tot instrumentale muziek: de laatste vier stukken worden gezongen door Markus Kraler. Het Zuid Tiroolse orkest Franui (uit het dorp Innervillgraten), werd opgericht in 1993 en geeft al bijna twintig jaar orkest muziek een nieuwe glans waarmee de muziek terugkeert naar het ‘podium van iedereen’.

Franui concert 22 juni ‘Mahlerlieder’ tijdens het Holland Festival 2013 Muziekgebouw aan ’t IJ

English version

The Austrian ensemble Franui released three cd’s with songs from Schubert, Brahms en Mahler: arranged for brassband, added with violin, harp, accordion and zither. The ensemble returns to the essence of the music with an amazing, dazzling and original result.

This blog is about the last cd of this triptych: ‘Mahlerlieder’. Most of the songs of this cd come from middle period of Mahler’s work, from the song cycli ‘Das Knaben Wunderhorn’ and ‘Kindertotenlieder’.

Gustav Mahler (1860/1911) was a sensitive person who loved the nature and the folksong. He used the orchestra (with it’s many possibilities) for accompanying his songs, instead of the piano, which he found to unilateral. The arrangers Markus Kraler and Andreas Schett of Franui bring Mahler’s orchestral songs back to it’s essence, where only those notes are played which are really important to tell the musical story. That brings bright music and Mahler sounds like never before. You hear a Musikkapelle (‘Wunderhorntanz’), added with twinkling zither, accordion and violin (no percussion). Inspiring music which reminds of Nina Rota (‘Revelge’) or Kurt Weill (Das irdische Leben) with splendid and compact horn arrangements, played very acutely. Most of the music is instrumental: the last four pieces are wonderful performed by Markus Kraler. The orchestra Franui (most of all from the southern Tirol village Innervillgraten), was established in 1993 and brings orchestral music back to the ‘stage for everyone’!

  • Franui: ‘Schubertlieder/Brahms Volkslieder/Mahlerlieder’ (Col Legno/New Arts International)

© Mattie Poels.