In de jaren ’70 ontstaat er een folk revival in heel Scandinavië, behalve in Denemarken. Concerten en festival programmeren wel folk, maar vooral uit Ierland, Schotland en Amerika. Veel Deense musici sluiten zich aan bij de (folk)stijl uit deze landen: maar anderen gaan op zoek naar de Deense folk zoals die wordt gespeeld door violist en (Deense) folk promotor Evald Thomsen (’13/’93).

Het kwartet Trias komt in de herfst van 2012 met hun cd. Dit innoverende debuut sluit aan bij de folkstroming zoals die weer op gang kwam tijdens de Deense jaren ’90. De op viool georiënteerde fiddle muziek, in Denemarken van oudsher gespeeld in duo’s: in tegenstelling tot Noorwegen of Zweden, waar de viool vooral een solistisch instrument was. Trias bestaat uit twee violisten, contrabassist en pianist die ook harmonium speelt. We horen lange legato viool streken met korte, opwaartse versieringen, (veelal) circulerend rond enkele harmonieën. Een van de violisten speelt de melodie terwijl de andere een tweede stem speelt: begeleidend of in tertsen. Het vioolspel is zonder vibrato en zó stuwend dat de ritmiek doorklinkt tussen de noten. De piano en het harmonium vormen, samen met de bas, een degelijke harmonische ondersteuning waardoor het kwartet een warm timbre krijgt. Trias schrijft zijn eigen muziek, volgens de traditionele school aangevuld met breaks, stops en rijke harmonieën die voor een brede klank zorgen. Overigens blijven alle stukken binnen een toonsoort en wordt er nergens gemoduleerd. Trias is een coherent kwartet dat in november 2012 de Danish Music Award wint. Jonge musici die de Deense muziek traditie nieuw leven inblaast!

Bezetting Trias: Jonas Kongsted: viool / Christopher Thorhauge: viool / Rasmus Nielsen: piano & harmonium / Søren Østergaard: contabas.Piben.

  • Trias: ‘Trias’ (GO’ Danish Folk/Xango-XMD)

© Mattie Poels.