De Nederlandse rietblazer Steven Kamperman en de Turkse baglama speler Behsat Üvez werken sinds 2002 samen onder de naam Baraná. Daarmee initïeerden zij diverse projecten waaronder Baraná & Co, het Baraná Quintet, Baraná met Ceylan Ertem en het Baraná Trio met Sanem Kalfa. In 2012 wordt daar de groep Baraná Elektro Shaman aan toegevoegd. Gevolg: een brandende cd vol vurige muziek.

Op Baraná Elektro Shaman bedienen Kamperman en Üvez zich van eeuwig durende thema’s, geïnspireerd op de oude sjamanistische (natuurgodsdienst) thematiek. De vier elementen: aarde, lucht, water en vuur komen ruim aan bod en bieden een scala aan muzikale variëteit. De aardse zang van Behsat Üvez wordt vet en levendig ondersteund door de drums van de Iranese percussionist Afra Mussawissade, gelardeerd met knallende gitaarloops en solo’s van Jeff Sopacua. Thema’s worden fier opgezet door het blaaswerk van Kamperman, die af toe prachtig solistisch tekeer gaat: vooral in ‘Wild Horses’ is zijn jazz achtergrond duidelijk hoorbaar. Heel subtiel klinken er nu en dan laptop grooves, aangevuld met gitaar effecten. De oriëntaalse invloed is ook in deze Baraná productie weer volop aanwezig en krijgt zelfs een volksmuziek teint in ‘Yer Gök Su Ates’. De cd Baraná Elektro Shamen is temperamentvol en onstuimig, sensitief, vurig en voor wie niet oppast: zeer brandbaar!

Het uitgangspunt van Baraná is een muzikale crossover van oude en nieuwe muziek. In een mix van westerse en oosterse muziek cirkelt Baraná tussen gecomponeerde stukken en improvisaties. Een unieke combinatie die al tien jaar soelaas biedt en inmiddels zes bijzondere cd’s opleverde in verschillende bezettingen.

Behsat Üvez werd geboren in Turkije. Hij werkte met diverse dansensembles en orkesten, waaronder het Ankara Ensemble waar hij negen jaar solist was. Maakte verschillende toernee’s maar besloot uiteindelijk naar Nederland te emigreren, waar hij vanaf 1989 uitvoerend musicus en muziekdocent is. Üvez is een multi-instrumentalist, speelt: baglama (saz), cura, tar (Iranees snaarinstrument), kabak kemane (knie viool), viool, cümbüs (fretloze luit), ud (Arabische luit) en mandoline. Zijn expertise is de Turkse en Balkan muziek. Hij speelde in Nederland bij diverse groepen waaronder Oriënt Express, Ano Kato (Griekse muziek), Cafe Barana, de Hasan Band en regelmatig bij het Global Village Orchestra. Als Behsat Üvez samen met rietblazer Steven Kamperman een compositie opdracht krijgt van Stichting Music Meeting, wordt in 2002 Baraná opgericht. In datzelfde jaar maken zij hun debuut tijdens de Music Meeting in Nijmegen.

Steven Kamperman (1970) start als jongetje van negen met klarinet spelen. Op zijn 21ste wint hij de tweede prijs met zijn groep Trio Hip tijdens het Dutch Middelsee Jazz. Vanaf 1998 krijgt Kamperman steeds meer interesse voor etnisch folkmuziek en gaat deze verwerken in zijn muziek. Hij speelt o.a. in het Global Village Orchestra (met bassist Tijtze Vogel), initieert zijn project M.O.T (Afrikaans improvisatie groove) en het succesvolle Carlama Orkestar. In 2011 start Kamperman een duo met de Franse draailier speler Valentin Clastrier en vormt hij het kwartet Carrousel met o.a. pianist Jeroen van Vliet.

Meer informatie: Baraná en Steven Kamperman.

Barana Elektro Shaman (LopLop Productions/Xango-XMD)

© Mattie Poels.