De Duitse pianist Benedikt Jahnel sluit aan bij de melodische jazz stroming die vanaf de jaren ’90 is ontwikkeld en werd geïnitieerd door Keith Jarrett, zo’n 20 jaar eerder. Veel musici bedienen zich van melodische thema’s die op vernufte wijze worden getransformeerd tot beeldende progressies. Jahnel gaat echter nog een stapje verder.

Hij gebruikt weliswaar ook (melodische) thema’s maar bij hem zitten ze verstopt in arpeggio’s, in psalm achtige akkoordreeksen of binnen het gebruik van moderne harmonieën, zoals die voorbij dwarrelen in ‘Hidden Beauty‘. Bovendien laat hij thema’s regelmatig verschijnen in de toplaag na een zeer subtiel georganiseerde chaos. Muziek die een sfeer weergeeft, een kleuring, een gemoed: prachtig ingetogen. Gevoelsmuziek die je meeneemt in diverse timbres. Wie de tijd neemt om ‘Equilibrium’ te beluisteren en er eens rustig voor gaat zitten, wordt meegenomen in een glooiend muzikaal landschap dat uiteindelijk leidt tot een prachtige, muzikale balans.

Benedikt Jahnel is naast musicus ook wiskundig onderzoeker aan Ruhr Universiteit in Bochum. In zijn onderzoek komt hij vaak het vraagstuk ‘balans’ of ‘Equilibrium’ tegen. Een fenomeen in de wiskunde dat hij nu vertaalt naar de muziek waarbij zijn pianospel niet wordt begeleid dóór bas & drums maar mét bas & drums waarbij alle drie de instrumenten even belangrijk zijn, een eenheid vormen en voortdurend de balans opzoeken. Jahnel heeft naast zijn trio nog meer groepen waaronder het kwintet Cyminologi met de Iraanse zangeres Cymin Samawatie en het kwartet Max.Bab met saxofonist Max von Mosch.

Hieronder een You Tube het stuk ‘Recent News’ van zijn cd Modular Concepts (2008).

  • Benedikt Jahnel: ‘Equilibrium’ (ECM/Challenge)

© Mattie Poels.