Midden 17de eeuw emigreerden veel Ashkenazi Joden vanuit Oost-Europa naar Nederland en Scandinavië. De groep Klezmofobia uit Denemarken sluit aan bij de Joodse muziektraditie, gezongen in het Jiddish met een hoog feestgehalte: klezmer muziek is van origine bruilofts- en feestmuziek.


Klezmofobia
wordt in 2004 opgericht door klarinettist Bjarke Kolerus. Een musicus die studeerde aan de Carl Nielsen Music Academy in Odense (centraal Denemarken). Vanuit Kopenhagen initiëerde hij de groep Klezmofobia met klezmer als uitgangspunt, aangevuld met andere muziekstijlen waaronder wals, Balkan en Roma kleuring. Deze mix is niet nieuw maar dit Deens sextet brengt het met volle overtuiging. ‘Kartushnik’ betekent ‘serieuze beroepsgokker’ en is de naam van hun derde cd, waarop snelle, opzwepende stukken worden afgewisseld met fijnzinnig en doorleefd gezongen balladen. Zangeres Channe Nussbaum schittert in Jiddische teksten met een heldere stem: aangevuld met een subtiel hees en rauw randje. De door haar geschreven nummers ‘Kleine Tochter’ en ‘Schlomo Ben Avram’ zijn regelrechte klassiekers, net zoals het enerverende slotlied ‘Yiddische Mama’ dat overigens al een klezmer evergreen is. De klarinet en de trompet hebben een melodische hoofdrol, ondersteund door smeuïge (surf)gitaar, rollende drums en een veelal wissel-bas spelende bas-balalaika. Klezmofoba bewijst met ‘Kartushnik’ de veelzijdigheid van klezmer!

‘Kartushnik’ werd geproduceerd door Dragi Šestić, de Bosnische in Amsterdam wonende producer die de zangeres Ljiljana Buttler (1944/2010) herontdekte en talloze schitterende Balkan cd’s uitbracht van o.a. de Mostar Sevdah Reunion, Branko Galoic en zangeres Amira.

  • Klezmofobia: Channe Nussbaum-zang, Bjarke Kolerus-klarinet, Ole Reimer-trompet/bugel, Andreas Ugorskij-gitaar, Jesper Lund-basbalalaika, Jonatan Nussbaum Aisen-drums

  • Klezmofobia: Kartushnik’ (Tiger/Xango XMD)

© Mattie Poels.