Jonathan Wutawunashe zorgde in de jaren ’80 voor een gospel revolutie in Zimbabwe, geënt op de Zuid Afrikaanse muziek traditie. Veel groepen volgden zijn voorbeeld waaronder Insingizi uit Bulawayo: een trio dat de close harmonie vocalen perfectioneerde en twee cd’s uitbracht met a capelle gezongen stukken. Nu is het de beurt aan zanger Vusa Mkhaya van Insingizi.

Hij gaat op zijn debuut solo-cd ‘Vocalism’ nog een stapje verder. Naast de voortreffelijke close harmonie (a capella) gezongen stukken, worden enkele begeleid door (elektrische) gitaar en percussie en bovendien horen we niet alleen mannen maar ook vrouwen stemmen. Een rijke aanvulling die de cd breder van opzet maakt en daardoor gevarieerder. De vocale akkoorden hebben een bijzonder fraaie opeenvolging, waarbij het hese rafelachtige timbre van de (lage) mannenstem zorgt voor een coherent geheel en de stemmen laat klinken als één kleur. De harmonieën rijken vaak niet verder dan drie akkoorden, dat niet alleen stijl kenmerkend is voor de Zuid Afrikaanse Gospel, maar ook bijzonder stuwend en een soort extase teweeg brengt. De meeste stukken werden geschreven door Vusa Mkhaya, evenals de teksten die een oprechte religieuze lading hebben over de normen en waarden van het dagelijkse leven.

Vusa Mkhaya start met zingen op de zondagsschool in Bulawayo, Zimbabwe. Hij richt de groep Insingizi op waarmee hij in 2004 naar Wenen emigreert en jaren later de Radio France World Music Award wint. Zijn debuut cd ‘Vocalism’ neemt hij voor een deel op in Wenen en in de Ramadu’s 10th District Studio’s in zijn geboortestad Bulawayo. Een stad waar Vusa Mkhaya regelmatig naar terugkeert. Aanvankelijk wilde hij een album maken met een kleine groep musici, maar eenmaal in de studio, liepen muzikanten in en uit en brachten veel ideeën mee die nu verwerkt zijn op ‘Vocalism’. Overigens, elkaar helpen is een vanzelfsprekende filosofie in Zimbabwe: Ubuntu.

  • Vusa Mkhaya: ‘Vocalism’ (ARC/EUCD 2396)

© Mattie Poels.