De gitaar composities van de Haïtiaanse componist Frantz Casséus (Port-au-Prince 1915) zijn vrij onbekend. Ze werden in 1993 opgenomen door Marc Ribot (1954), de gitarist van o.a. Elvis Costello en Tom Waits, als eerbetoon aan Casséus van wie Ribot jarenlang les kreeg.

 

Producer Gert-Jan Blom (Metropool Orkest) hoorde deze opnamen en was onder de indruk, zeker toen Ribot, na de dood van Casséus in 1993, nog meer manuscripten ontdekte in een oude LP hoes. Gitaarpartituren, met de hand geschreven die nog niet eerder waren vastgelegd op cd en nauwelijks live uitgevoerd. Blom ging op zoek naar een geschikte gitarist en vond Alberto Mesirca, een Italiaans musicus die toevallig ten tijde van de ontdekking een gastcollege gaf aan het Amsterdam’s Conservatorium. Mesirca was meteen enthousiast en voelde de prikkeling om de originele manuscripten om te zetten in muziek. Zestien nog niet eerder opgenomen stukken staan nu op de cd ‘Haïtian Suite’, aangevuld met ander gitaar werk van Franz Casséus.

Op ‘Haïtian Suite’ horen we de heimwee, de weemoed naar Haïti. Tegen een Westerse achtergrond klinken zeer melodische stukken waar de Haïtiaanse cultuur, met zijn Afrikaanse achtergrond, als een zeefdruk doorheen schijnt. Ritmisch werk wordt afgewisseld met composities van ongekende en verstilde schoonheid, met een prachtige melancholische ondertoon. Bijzondere muziek die opmerkelijk doorleefd wordt gespeeld door gitarist Alberto Mesirca (1984). Met respect raakt hij de muziek tot in de kern, knap gefraseerd en uitgevoerd met de juiste intonatie en melancholie. Franz Casséus verhuisde in 1946 naar New York waar hij zijn hele leven doorbracht, gaf concerten en trad op met Harry Belafonte. Bovendien bleef hij componeren in de stijl van zijn geboorteland Haïti, terug te vinden op ‘Haïtian Suite – The Music Of Franz Casséus’.

  • Alberto Mesirca; ‘Haïtian Suite – The Music Of Franz Casséus’ (Basta 30-9302-2)

© Mattie Poels.