De in New York wonende Béla Fleck (1958) is een avontuurlijk virtuoos op de (elektrische) banjo. Startte in 1988 de bluegrass/fusion/jazz formatie Béla Fleck and the The Flecktones en nam in het verleden o.a. klassiek repertoire op met contra bassist Edgar Meyer, muziek met de Indiase tabla speler Zakir Hussain en een combinatie van banjo en ngoni (voorlopen van de banjo) met de Malinees Cheick Hamala Diabate.

‘Across the Imaginary Divide’ is zijn nieuwste project met het jazz trio van Marcus Roberts.

Het trio van de blinde pianist Marcus Roberts staat bekend om zijn melodisch en ritmisch doorwrochte aanpak met Gospel sounds, waar het banjo spel van Béla Fleck perfect bij aansluit: een unieke mix van piano en banjo. Roberts, die ooit begon in het kwartet van Wynton Marsalis, speelt nu bijna twintig jaar met bassist Rodney Jordan en drummer Jason Marsalis dat resulteert in zijn coherent trio. Béla Fleck speelt zeer verzorgd en gedreven: dat ook op ‘Across the Imaginary Divide’ duidelijk naar voren komt. Beide musici geven elkaar de ruimte, zowel solistisch als in repertoirekeuze, waardoor er een zeer gevarieerde cd is ontstaan met een breed scala aan stijlen. Overigens zijn niet alle stukken even avontuurlijk en soms zelfs voorspelbaar, maar het gemak, het spelplezier en de volmaakte instrumentbeheersing maakt ‘Across the Imaginary Divide’ tot een bijzonder geslaagd project.

De samenwerking van Béla Fleck en het Marcus Roberts Trio startte in een late night session tijdens het Savannah Music festival. Een jaar later speelde Fleck en Roberts tijdens datzelfde festival en werd besloten een cd op te nemen in het huis van Les Live, de technicus van Marcus Roberts, dat voor de gelegenheid werd omgebouwd tot studio. Vijf dagen later was ‘Across the Imaginary Divide’ een feit.

  • Béla Fleck & The Marcus Robertson Trio: ‘Across the Imaginary Divide’ (Rounder/Codaex)

© Mattie Poels.