De grote Malinese percussionist Solomane Doumbia brengt op het album Sêgou to Lagos een ode aan trompettist en saxofonist Tidiani Koné (1930-2001).

English version below

Al is Solomane Doumbia niet zo bekend bij het grote publiek, achter de schermen was hij de muzikaal drijvende kracht achter de band van de Malinese zanger Salif Keita en vergezelde hem op al zijn tours sinds hun kennismaking in 2013 in Abidjan (Ivoorkust). Daarnaast arrangeerde hij zijn muziek en speelde percussie op enkele albums van Keita.

Solomane Doumbia komt uit een muzikaal gezin dat, na enkele jaren rondzwerven, zich vestigt in Bamako, de hoofdstad van Mali. Daar groeit Solomane uit tot een voortreffelijk muzikant.

Voor dit album Sêgou to Lagos nam Doumbia alle demo-stukken op in Bamako, vooral ’s nachts, op zijn gitaar met gebruik van zijn computer om meteen de ritmiek toe te kunnen voegen. Het resultaat is een oprecht en dynamisch album met bevlogen composities in verschillende bezettingen. Naast Doumbia op gitaar, horen we trompettist Fabian Engwicht, saxofonist Oliver Fox, percussionist Drissa Bagayoko, drummer Nathaniel Dembele (van o.a. Songhoy Blues) maar ook de stemmen van Rokia Kouyate en Mahamadou Sidibe. Opvallende vocalen, die doen denken aan de herkenbare Salif Keita met dat hoge en soepele timbre. Alhoewel de muziek meer neigt naar de Malinese signatuur, klinkt toch duidelijk Afrobeat door in het titelnummer Sêgou to Lagos. Doortastend zijn de open arrangementen in Baga Kanjo en Diarabi en het met strijkers besprenkelde Kele, pop-elementen, aangevuld met synthesizer-effecten horen we in Lamini en een heerlijk vibrerend farfisa-orgel in Farafina. Op deze wijze komt een relatief klein stukje Afrika breed aan bod.

English version

The great Malian percussionist Solomane Doumbia pays a tribute to trumpeter and saxophonist Tidiani Koné (1930-2001) on his album Sêgou to Lagos.

Although Solomane Doumbia is not well known to the general public, behind the scenes he was the musical driving force behind the band of the Malian singer Salif Keita and accompanied him on all his tours since their introduction in 2013 in Abidjan (Ivory Coast). He also arranged his music and played percussion on some of Keita’s albums.

Solomane Doumbia comes from a musical family that, after wandering around for several years, settles in Bamako, the capital of Mali. There Solomane grows into an excellent musician.

For this album Sêgou to Lagos, Doumbia recorded all the demo-pieces in Bamako, especially at night, on his guitar and his computer in order to immediately add the rhythm. The result is a sincere and dynamic album with passionate compositions in different line-ups. In addition to Doumbia on guitar, we hear trumpeter Fabian Engwicht, saxophonist Oliver Fox, percussionist Drissa Bagayoko, drummer Nathaniel Dembele (of Songhoy Blues, among others) but also the voices of Rokia Kouyate and Mahamadou Sidibe. Striking vocals, reminiscent of the recognizable voice of Salif Keita with that high and smooth timbre. Although the music tends more towards the Malian signature, you can clearly hear Afrobeat in the title track Sêgou to Lagos. Bold are the open arrangements in Baga Kanjo and Diarabi. Kele is sprinkled with strings, pop elements are supplemented with synthesizer effects in Lamini and a wonderfully vibrating farfisa organ in Farafina. In this way, a relatively small part of Africa is broadly covered.

*Solomane Doumbia: Sêgou to Lagos (Mieruba / Xango)

© Mattie Poels.