De Zuid-Afrikaanse zangeres Pilani Bubu brengt met Folklore Chapter 1 een zeer persoonlijk album op de markt.

English version below

Zangeres, verhalenverteller en tv-presentator Pilani Bubu geeft met haar album Folklore Chapter 1 een kijkje binnen het Zuid-Afrikaanse leven van alledag. Dat dat niet altijd even vrolijk is komt tot uiting in haar teksten die handelen over huiselijk geweld, vaderloze gezinnen, geweld tegen vrouwen (MamaKa Sibongile, Makoti en Baile) en de macho-opvoeding van mannen (besnijdenis en de kijk op mannelijkheid) zoals dat wordt bezongen in Qula Kwedini en Qula. Maar ook Boom Che, waarin de vrouw wordt geëerd in een moderne, uplifting interpretatie van een volkslied.

Bubu schreef zelf haar teksten die ze zingt in lokale talen maar ook zo nu en dan reciterend brengt in het Engels. Dat doet ze met respect maar ook met afschuw, om de misstanden binnen de Zuid-Afrikaanse cultuur aan de kaak te stellen. Ze heeft een frisse, heldere stem die opmerkelijk wendbaar is, met hier en daar een rauw, sympathiek randje. Ze wordt begeleid in diverse traditionele Zuid-Afrikaanse folkstijlen zoals Mbaqanga en Mpondo, overgoten met Xhosa- en Tswana-ritmes. Bovendien heeft de muziek invloeden van soul, jazz, funk en pop die fraai verweven zitten in de arrangementen. De bezetting bestaat uit gitaar, bas, drums, keyboards, accordeon, blazers en veel warme, harmonische vocalen waar de Zuid-Afrikaanse (en Zimbabwaanse) muziek zo bekend om is. Folklore Chapter 1 is een oprechte en geslaagde poging van een pure zangeres die het beste voor haar land wil en dat op hartverwarmende wijze laat horen: trots en duidelijk! Ik kan niet wachten op Chapter 2

English version

The South African singer Pilani Bubu releases a very personal album with Folklore Chapter 1.

Singer, storyteller and TV presenter Pilani Bubu gives a glimpse into everyday life in South Africa with her album Folklore Chapter 1. This is not always cheerful and is reflected in her lyrics that deal with domestic violence, fatherless families, violence against women (MamaKa Sibongile, Makoti and Baile) and the macho upbringing of men (circumcision and the view of masculinity) such as that is sung in Qula Kwedini and Qula. In Boom Che women are honored in a modern, uplifting interpretation of a folk song.

Bubu wrote her own lyrics, which she performs in local languages and English, in addition also reciting them now and then. She performs with respect, but also with disgust to expose the abuses in the South African culture. She has a fresh, clear voice that is remarkably agile, with a raw, sympathetic edge here and there. She is accompanied in various traditional South African folk styles such as Mbaqanga and Mpondo, topped with Xhosa and Tswana rhythms. Moreover, the music has influences of soul, jazz, funk and pop that are beautifully interwoven in the arrangements. The line-up consists of guitar, bass, drums, keyboards, accordion, horns and lots of warm, harmonic vocals for which South African (and Zimbabwean) music is so famous. Folklore Chapter 1 is a sincere and succeeded attempt by a pure singer who wants the best for her country and shows it in a heartwarming way: proud and clear! I can’t wait for Chapter 2

*Pilani Bubu: Folklore Chapter 1 (Bupila/PIAS / Xango)

© Mattie Poels.