De Oostenrijkse band Knoedel heeft een muzikaal frisse uitstraling die aansluit bij de muziek van o.a. The Penguin Cafe Orchestra van Simon Jeffs (1947-1997) en de groep Gryphon. In een ritmisch metier bewegen de composities tussen folk, pop, klassieke en minimal music.

English version below

Begin jaren ’90 start Christof Dienz zijn groep ‘Knödel’ met studenten van de Music Academy en jonge folkmuzikanten uit Innsbruck (Oostenrijk) en omgeving. Het resultaat is een succesvolle band die vijf CD’s uitbrengt en concerten geeft door heel Europa, Amerika, Canada, Mexico en Rusland. In 2017, als de groep 17 jaar niet heeft bestaan, besluit oprichter en componist Christof Dienz het gezelschap nieuw leven in te blazen. Met een enkele bezettings-wisseling is de Knoedel (nu met ‘oe’) weer helemaal terug met het geweldige album ‘Still’. De muziek is melodisch en fraai gearrangeerd met instrumentaties die verwijzen naar klassieke, folk en popmuziek. Filmische en beeldende muziek met A- en B-gedeelten die verschillend zijn geïnstrumenteerd en daardoor prachtig worden gemarkeerd. Dat maakt de muziek niet alleen diverser maar geeft het spectrum ook meer diepgang. Vooral het gebruik van harp, dulcimer, zither en klokkenspel is bijzonder. Deze instrumenten hebben een twinkelende sound die de muziek een onmiskenbaar opgewekt imago bezorgt. Het openingsstuk ‘Wörg, wunderbar’, dat een opbouwende structuur heeft (er komt steeds een instrument bij), klinkt ook opgewekt, ondanks zijn melancholische thema. ‘Nah am Bach’ heeft een repeterend ritmisch patroon dat doet denken aan de muziek van de LP ‘Sterntaler’ van Michael Rother. De prachtige flageolet-tonen in ‘Für Hilda’ geven de muziek vleugels. Iets wat ook terugkomt in ‘Unendliche Ballade’ dat met ‘klankschalen’-geluid, strijkers en tokkelinstrumenten langzaam de zon laat opkomen. In twee stukken horen we de voortreffelijke countertenor en gast-vocalist Carlos Mena. De band Knoedel is een speels gezelschap dat met ‘Still’ (‘Nog steeds’) bewijst dat ze weer terug zijn: en hoe!

English version

The Austrian band Knoedel (Dumpling) has a musically fresh taste. It sounds a bit like The Penguin Cafe Orchestra (Simon Jeffs / 1947-1997) and the English band Gryphon. The compositions move between folk, pop, classical and minimal music.

In the early 1990s Christof Dienz started his band Knödel’ with students from the Music Academy and young folk musicians from Innsbruck (Austria) and surroundings. The result was a successful band that releases five CDs and gave concerts throughout Europe, America, Canada, Mexico and Russia. In 2017, the group didn’t exist for 17 years, founder and composer Christof Dienz started the band again. With a single line-up change, the band Knoedel (now with ‘oe’) is back with the great album ‘Still’. The music is melodic and beautifully arranged with instrumentations that refer to classical, pop and folk music. Cinematic and visual music with A and B sections that are differently instrumented and therefore beautifully marked. This not only makes the music more diverse but also gives the spectrum more depth. The use of harp, dulcimer, zither and chimes are particularly special. These instruments have a twinkling sound that gives the music an unmistakably cheerful image. The opening piece ‘Wörg, wunderbar’, which has a constructive structure, also sounds cheerful, despite its melancholic theme. ‘Nah am Bach’ has a repeating rhythmic pattern that is reminiscent of the music of the LP ‘Sterntaler’ by Michael Rother. The beautiful flageolet tones in ‘Für Hilda’ gives the music musical wings. Something similar we also hear in ‘Unendliche Ballade’ which makes the sun rise slowly with a ‘singing bowls’ sound, bowed and plucked string instruments. In two pieces we hear the excellent countertenor Carlos Mena. Knoedel is a lovely band and it’s great they’re back with such a wonderful music!

  • Knoedel: ‘Still’ (Col Legno Music)

© Mattie Poels.