De voortreffelijke debuut-CD van het Evil Empire Orchestra uit België is een album dat niet alleen door de hoes de aandacht trekt. Nee, wie vervolgens besluit het schijfje in zijn CD-speler te stoppen, wordt heerlijk getrakteerd op een opmerkelijk fraaie stroom van groovy funk, psychedelica en soul nummers waarin je zo’n vijfenveertig minuten wordt ondergedompeld.

English version below

Het Evil Empire Orchestra leeft op de randen van funk, soul en psychedelica. Opvallend zijn de vocalen Kimberly Dhondt (Hooverphonic) die met een rauwe (en spontane) stemkleur de frontvrouw is van dit acht-koppige gezelschap. De drie blazers, baritone-, tenorsax en trompet, vormen een fraaie tegenstem binnen de arrangementen, waardoor de band klinkt als een kleine bigband zoals bijvoorbeeld te horen is in het intro van ‘Guns’. De baritonesax speelt met enige regelmaat de melodie (unisono) mee waardoor we ook een knipoog waarnemen naar de West-Afrikaanse (Nigeriaanse Juju)muziek. Heerlijk zijn de farfisa-orgelklanken die Van den Broek tovert uit zijn keyboards zoals in het openingslied ‘Predator’ en het psychedelische ‘Madness’ waar zangeres Kimberly even vleugels krijgt. Als componist J.S. Bach nu geleefd zou hebben, zou hij verrukt zijn geweest van ‘Circles’. Een lied met een Barokke aanpak, compleet met tegenstem en rap van Kimberly Dhondt. Na enkele minuten wordt de muziek bezwerend, opzwepend en word je opgetild door de Fender-piano, blazers en stem waarbij het begin van de 17de eeuw moeiteloos wordt vertaald naar de 21ste eeuw. Heerlijk! Erg mooi is ook de één-toon-herhaling van de Fender-piano in het couplet van ‘Dangerous’ (dat overigens doet denken aan ‘Hurt’, de laatste hit van Johnny Cash, waar ook steeds één toon wordt herhaald, weliswaar in het refrein). Dat getuigt van durf en eenvoud en is zeer doeltreffend. Gevolgd door gitaar flageolet-tonen, gelardeerd met wah-wah-pedaal. Subtiel en smaakmakend. Het Evil Empire Orchestra benut optimaal de muzikale ruimte met uitgekiende arrangementen en spitsvondigheid. Fijn, deze zuiderburen die op zoek gaan naar de zijwegen van platgetreden muzikale paden en doen dat met verve. Prachtig debuut!

English version

The excellent debut CD of the Evil Empire Orchestra from Belgium is an attractive album, not only by it’s cover. For those who decide to put the disc in the CD player, will be treated by remarkable and beautiful groovy funk, psychedelica and soulful songs.

The Evil Empire Orchestra lives on the edges of funk, soul and psychedelics. Striking are the vocals of Kimberly Dhondt (Hooverphonic), the front woman of this eight-member band with a raw (and spontaneous) voice. The three brass instruments, baritone sax, tenor sax and trumpet, create a beautiful sound. This band almost sounds like a small big band like the intro of ‘Guns’. Sometimes the baritone sax plays the melody (unison) with melodie. That makes the music sound like West African (Nigerian Juju) music. Delightful are the farfisa organ sounds which Van den Broek conjures from his keyboards, such as in the opening song ‘Predator’ and the pshychdelic ‘Madness’, with the gorgeous vocals of singer Kimberly. If composer J.S. Bach had lived now, he would have been delighted by the song ‘Circles’. Music with a Baroque feel, completed with the harmonized voicings and rap by Kimberly Dhondt. Amazing song! After a few minutes it becomes even more enchanting and you are lifted by the Fender piano, wind instruments and voice, which transforms the music from the 17th century into the 21st. The one-tone repeat of the Fender piano in the couplet of ‘Dangerous’ is also very nice (which, by the way, is reminiscent of ‘Hurt’, the last hit by Johnny Cash, where one piano tone has also been repeated). A wonderful musical approach: simple and very effective. Followed by a guitar flageolet’s lined with a wah-wah pedal. Subtle and flavourful. The Evil Empire Orchestra makes a maximum use of the musical space with sophisticated and clever arrangements. They play with verve on their great début!

  • Evil Empire Orchestra: ‘Start a Fire’ (Dox Records).

© Mattie Poels.