De Noorse saxofonist Karl Seglem blinkt al jaren uit binnen de Scandinavische jazz-scene. Deze jazz musicus maakt decennia lang muziek waarmee hij een link creëert tussen jazz en de Noorse volksmuziek door middel van zijn saxofoon en bukkehorn, een blaasinstrument gemaakt van de hoorn van een ram of geit.

English version below

Karl Seglem wordt geboren in Årdalstangen (Zuid-Noorwegen) en studeert tot 1980 aan de Voss Folkehøgskule. In 1988 verschijnt zijn debuut-album ‘Poems For Trio’ voor gitaar en contrabas. Drie jaar later, in 1991, richt hij zijn eigen label NorCD op waar hij al zijn andere werk onderbrengt, zo’n 20 albums, maar ook werk van diverse jazz, folk en wereldmuziek artiesten. Karl Seglem is wars van de hokjesgeest. Een inspirerende cross-over ligt voor de hand die hij weerspiegelt in zijn muziek. Dat is ook wat zijn nieuwe album ‘Nunatak’ (‘Eine Erzählung’) weer zo bijzonder maakt. Naast zijn tenorsax en bukkahorn (schitterend in ‘Nørdre’) horen we het prachtige spel van pianist Andreas Ulvo (enerverende solo in ‘Tid Kvervlar’), orgel, contrabas, de multi-ritmes van drummer Kåre Opheim en de hardinger viool, de typische Noorse viool met zijn 4 resonantiesnaren. Het album werd (op één track na) live opgenomen in Riksscenen in Oslo, februari 2016. De bezielende thema’s hebben een ostentatief karakter waar een bezwerende werking vanuit gaat, mede door de voortstuwende ritmes in diverse thema’s, zoals duidelijk te horen in het openingswerk en titelstuk ‘Nunatak’, maar ook in ‘Rindabotn’ waar het thema gespeeld wordt op de hardinger-viool. Het sax-spel is degelijk, solide en heeft enkele raakvlakken met zijn landgenoot en saxofonist Jan Garbarek. Het thema in ‘Polarnatt’ wordt fonetisch door hardinger-violiste Sigrid Moldestad meegezongen die fraai boven de melodie ‘zweeft’ en de toplaag van de compositie uitkristalliseert. Drie gedichten worden er gereciteerd die uit drie verschillende bundels komen, helaas zonder bijgeleverde vertaling in het CD-boekje. Karl Seglem is een meester-muzikaal-verteller die met lange thema’s, nieuwe klankkleuren (bukkahorn en hardinger-viool, instrumenten die nauwelijks in de geïmproviseerde muziek voorkomen) een nieuwe weg bewandelt die nog door veel luisteraars moet worden ontdekt. Daar is ‘Nunatak – Eine Erzählung’ een uitgelezen kans voor. Een aanrader!

English version

For years the Norwegian saxophonist Karl Seglem is a great muscian in the Scandinavian jazz scene. He creates a link between jazz and Norwegian folk music through his saxophone and bukkehorn, a wind instrument made from the horn of a ram or goat.

Karl Seglem is born in Årdalstangen (Southern Norway) and studied at the Voss Folkehøgskule until 1980. In 1988 his début album ‘Poems For Trio’ was released for saxophone, guitar and double bass. In 1991, three years later, his started his own label NorCD. On this label he released his 20 solo albums, and music by various jazz, folk and world music artists. Karl Seglem is a really cross-over musician and an inspiring saxophone player. That is why his new album ‘Nunatak’ (‘Eine Erzählung’) is so special. Besides his tenor sax and bukkahorn (superb in ‘Nørdre’) we hear the beautiful play of pianist Andreas Ulvo (enervating solo in ‘Tid Kvervlar’), organ, double bass, the multi-rhythms of drummer Kåre Opheim and the hardinger violin, the typical Norwegian violin with its 4 resonance strings. The album was recorded live (except for one track) in Riksscenen in Oslo, February 2016. The inspiring themes have an ostentatious character that exudes an enchanting effect, partly due to the continuous rhythm in various themes, such as clearly audible in the opening work and title piece ‘Nunatak’, but also in ‘Rindabotn’ where the theme is played on the hardinger violin. The saxophone is played solid with a tight spirit , a bit like his compatriot Jan Garbarek. The theme in ‘Polarnatt’ is phonetically sung by hardinger violinist Sigrid Moldestad. Her voice ‘floats’ beautifully above the melody and crystallizes the top layer of the music. The three spoken poems come from three different collections, unfortunately without a translation in the CD-booklet. Karl Seglem is a real master in telling musical stories, with long themes, new timbres (bukkahorn and hardinger-violin) who rarely appear in improvised music. A lot to discover for many listeners, so to say and ‘Nunatak – Eine Erzählung’ is an excellent opportunity for that. Recommended!

  •  Karl Seglem: ‘Nunatak – Eine Erzählung’ (NorCD.no)

© Mattie Poels