De valiha is het nationale instrument van Madagascar. Een buiszither, gemaakt van bamboe, die zijn oorsprong vindt in Borneo, Indonesië. Rajery is de grootmeester op dit bijzondere instrument dat op zijn nieuwe album ‘Bedia’ (Reis) centraal staat. Een solo-CD waarop Rajery instrumentale stukken speelt af en toe wordt bijgestaan door Prabhu Edouard op tabla.

English version below

Door een ongeluk verliest Rajery (Germain Randrianarisoa) als éénjarig kind de vingers van zijn rechterhand. Dat heeft hem er nooit van weerhouden te doen wat hij wilde doen. Hij groeit op in een buitenwijk van Antananarivo (hoofdstad van Madagscar) tussen de folk en kerk hymnen; prachtig hoorbaar in het slotstuk ‘Tsaroanay Tokoa‘. De valiha (buiszither), je zou het instrument de harp of de kora van Oost-Afrika kunnen noemen, leert hij bespelen als hij 15 jaar oud is. Ondanks zijn handicap ontwikkelt Rajery zich tot een muzikaal grootmeester, schrijft muziek en brengt zo’n zes albums op de markt. Hij ontwikkelt nieuwe speeltechnieken op het instrument waarbij hij de melodie verdeelt over twee handen aangevuld met demp-technieken waardoor de valiha percussief klinkt (‘Omby’ en ‘Mijaly‘). Bovendien organiseert hij een valiha-week en zorgt er vanaf 1993 voor dat de valiha enorm in populariteit stijgt op Madagascar. ‘Bedia‘ is een solo valiha-CD. Instrumentaal, met enkele bijdragen van Prabhu Edouard op tabla. De composities zijn klein, fris en hebben sprankelende thema’s en bewegen zich veelal rond niet meer dan drie akkoorden. Bijzonder fraai zijn de eerste stukken die met hun zangerige melodieën in contrast staan met de laatste composities die een hypnotiserende werking in zich dragen (‘Antsa be‘). Werkelijk geweldig is ‘Avelao’ waar, tegen een folkachtergrond, krekels op de achtergrond zorgen voor natuurlijke percussie. Rajery laat de valiha fonkelen, schitteren en stralen en zorgt met virtuoos spel voor een adembenemend mooie CD. Subliem!

English version

The valiha is the national instrument of Madagascar. A kind of zither, made of bamboo, which has its origins in Borneo, Indonesia. Rajery is the master of this particular instrument on his new album ‘Bedia‘ (Journey). A solo CD with instrumental pieces, on a few he’s assisted by Prabhu Edouard on tabla.

As a one year old child Rajery (Germain Randrianarisoa) lost the fingers of his right hand. He grew up in a suburb of the capital of Madagascar Antananarivo between the folk and church hymns; beautifully audible in the final piece ‘Tsaroanay Tokoa‘. He learned to play the valiha when he was 15 years old. You might name the instrument the harp or kora from East Africa. Despite of his handicap Rajery develops into a musical master, composing music and released about six albums. He develops new performance techniques on the instrument and divides the melody over two hands. He also used muting techniques which gives the valiha a more percussive sounds (like in ‘Omby’ and ‘Mijaly’). Moreover, he organizes a valiha-week and ensures that the Valiha enormously in popularity increases on Madagascar since 1993. ‘Bedia‘ is a solo valiha solo-CD. Instrumental, with some contributions from Prabhu Edouard on tabla. The compositions are fresh with sparkling themes with the use of only three chords. Particularly attractive are the first pieces with wonderful light melodies in contrast with the last pieces which do have a more hypnotic feel (‘Antsa be‘). Truly amazing is the composition ‘Avelao‘ where, in a background of folk music, crickets provide natural percussion. Rajery makes the valiha sparkle, shine and that’s why ‘Bedia’ is a really stunning CD. Sublime work!

  • Rajery:Bedia‘ (Les Studio de la Roche – Mitiki / Xango)

© Mattie Poels.