Het Penguin Café Orchestra (PCO) wordt midden jaren ’70 opgericht door Simon Jeffes (1949-1997). Een pionierend en succesvol ad hoc ensemble dat veel concerten geeft en cd’s uitbrengt. Zoon Arthur Jeffes zet na zijn vader’s dood het PCO voort onder de naam Penguin Orchestra. In de zomer van 2012 voegt hij daar het solo project Sundog aan toe, met het debuut ‘Insofar’.

De compositietechniek is min of meer gelijk gebleven aan die van zijn vader. Arthur Jeffes gebruikt korte melodische fragmenten (veelal in mineur) die hij blijft herhalen, zodat er een repeterend geheel ontstaat. Hij voegt instrumenten toe of laat ze juist weg. Hiermee sluit hij aan bij de componisten Terry Riley en Steve Reich en vooral Michael Nyman. Maar toch gaat Arthur Jeffs nog een stapje verder. Hij voegt hier en daar effecten toe (galm en delay) en gebruikt afwijkende harmonische wendingen. Zijn muziek is zeer sferisch met een hoog filmisch temperament en leunt tegen de folkmuziek aan, maar echt folk wordt het echter nergens. Jeffs speelt verschillende akoestische toetsinstrumenten zoals het harmonium, dulcitone (soort celesta) en piano: waarvan hij de snaren tokkelend bespeelt, met stokjes en ze afdempt. Zo creëert hij andere klankkleuren en laat deze prachtig assimileren in de compositie. Hij wordt bijgestaan door violist Oli Langford die veelal ferm gestreken partijen speelt die goed passen bij de ritmische ondergrond. ‘Insofar‘ is een bijzondere cd waar Arthur Jeffs zijn muziek doorontwikkeld in de geest van het Penguin Café (Orchestra). Weliswaar is de PCO invloed nog steeds goed hoorbaar, maar het zijn juist de kleine verschillen die ‘Insofar’ tot een prachtige cd maakt.

Arthur Jeffes treedt met het Penguin Orchestra en Sundog in de voetsporen van zijn vader’s Penguin Café Orchestra. Eind 2010 start hij met het geven van solo piano concerten met minimalistische composities. Met de werken van Philip Glass en Wim Mertens in gedachten, schreef hij een aantal stukken die qua opbouw anders zijn dan het PCO. Hij mengt klassieke muziek met minimale en kamermuziek aangevuld met een beetje elektronica en noemde het ‘Sundog‘.

  • Sundog: ‘Insofar’ (DPC103/Codaex)

© Mattie Poels.