Met het album Rezo Al Agua (Ik bid tot het Water) zet zangeres Marina Molina de Puerto Ricaanse bomba weer stevig op de kaart.

English version below

De bomba is een dans-, zang- en muziekvorm uit Puerto Rico die ontstond in de 17de eeuw, in de tijd van de slavernij. De ritmes werden gespeeld op grote en kleine vaten waarbij de dansers, zangers en drummers op elkaar reageerden, door elkaar wederzijds aan te moedigden en uit te dagen. Later ontstond hieruit de plena. Een stijl die eenvoudiger is en ook de protestmuziek werd van de arbeidersklasse in het zuiden van Puerto Rico.

De band Marina Y Su Melao komt uit Barcelona en staat onder leiding van zangeres Marina Molina. Met haar band speelt ze de bomba uit haar geboorteland Puerto Rico. Marina heeft een volle, krachtige stem waarmee ze met gemak het boegbeeld is van haar groep. In elk nummer wordt ze meerstemmig ondersteund, al dan niet met voor- en nazang, met teksten die handelen over het Puerto Ricaanse landschap, de cultuur en levensovertuigingen. Het belangrijkste in de begeleiding, hoe kan het ook anders, zijn de drums en percussie. Deze worden zeer dynamisch, levendig en opzwepend gespeeld, dat zo kenmerkend is voor de bomba. In elk nummer worden deze drums/percussie aangevuld met basgitaar en hier en daar fraai muzikaal gekleurd door Wurlitzer piano (met lichte jazz-akkoorden in Bezo al Aqua), gitaar, accordeon (Y van y vienen), cuatro (4-snarig instrument) en pedal steelgitaar (Agüita eh). Maar alhoewel al deze instrumenten mooi verborgen liggen in de arrangementen, zorgt deze subtiele instrumentatie ervoor dat Rezo Al Agua een zeer gevarieerd album is geworden, waarmee Marina een oprechte en indrukwekkende ode brengt aan de bomba-cultuur.

English version

Singer Marina Molina puts the Puerto Rican bomba firmly back on the map with the album Rezo Al Agua (I pray to the Water).

The bomba is a dance, song and music form from Puerto Rico that originated in the 17th century, during the time of slavery. The rhythms were played on large and small drums where the dancers, singers and drummers responded to each other by encouraging and challenge each other. Later, the plena emerged from this. A style that is simpler and also became the protest music of the working class in the south of Puerto Rico.

The band Marina Y Su Melao comes from Barcelona and is led by singer Marina Molina. With her band she plays the bomba from her native country Puerto Rico. Marina has a fine, powerful voice with which she is easily the figurehead of her band. In each song she is supported by polyphony, with or without call- and respond singing, with lyrics that deal with the Puerto Rican landscape, culture and beliefs. The most important part of the accompaniment are the drums and percussion. These are played very dynamically, lively and rousing, which is so characteristic of the bomba. In each number these drums/percussion are supplemented with bass guitar and here and there beautifully musically colored by Wurlitzer piano (with light jazz chords in Bezo al Aqua), guitar, accordion (Y van y vienen), cuatro (4-string instrument) and pedal steel guitar (Agüita eh). But although all these instruments are nicely hidden in the arrangements, this subtle instrumentation ensures that Rezo Al Agua has become a very varied album, with which Marina pays a sincere and impressive tribute to the bomba culture.

  • Marina Y Su Melao: Rezo al Agua (Lovemonk / Xango)

© Mattie Poels.