Zelden een album gehoord dat zo speels en gevarieerd van opzet en thematiek is, als Hamabiwa van het RVB Quartet.
English version below
Het woord Hamabiwa klinkt als Afrikaanse muziek. Maar nee, het is de titel van het nieuwe album van het RVB Quartet en is een soort contaminatie van de voornamen van de kinderen van de vier bandleden. Een kwartet rond de Vlaamse gitariste Rebecca van Bockstal, die ook alle stukken componeerde.
De muziek is speels en sympathiek, zeker de eerste composities (Brug En Terug en Eenrichtingsverkeer, met schitterend B-gedeelte!), die door het gebruik van onregelmatige maatsoorten (en maatwisselingen), pop-akkoorden en stemmige thematiek, een ludiek en beweeglijk karakter krijgen waardoor de muziek oprecht, eerlijk en verhalend overkomt. De openingsmaten doen denken aan de muziek van Jeff Buckley: fraaie open gitaar-akkoorden met een fuzzy rand.
Naast van Bockstal op gitaar horen we saxofonist en op synthesizer Elias Storme, bassist Otto Kint en drummer Marius Couvreur (live vervangen door Jesse Dockx). Hamabiwa is het derde album van de groep met zeven composities die allen hun eigen kleur en timbre hebben. Naarmate het album vordert, worden de stukken ingewikkelder met uitgebreide (jazz)akkoorden en kleuring, waarbij Discover – An extension to Cetturu heerlijk ontaardt in symfonische rock met stevige accenten, synthesizer-saus (en solo) en vitale saxpartijen. Daylight Decrease blinkt uit in een rustige, mijmerende signatuur. De laatste stukken Virtual/Real en Wisserke leunen fantasierijk tegen de (jazz)rock aan, met vette sax-, bas- en gitaarsolo’s en een magistraal slot.
Het RVB Quartet is een fantastische band die muzikaal zijn eigen weg volgt. Of het nou pop, jazz of rock is, het doet er niet toe. Het is goede, doorwrochte en met verve gespeelde muziek en dat is het enige wat telt. Het wordt tijd dat deze band eens concerten in Nederland verzorgt!
English version
I’ve rarely heard an album as playful and varied in design and theme as Hamabiwa by the RVB Quartet.
The word Hamabiwa sounds like African music. No, it’s the title of the new album by the RVB Quartet and is a kind of contamination of the first names of the four band members’ children. A quartet centered around Flemish (Belgium) guitarist Rebecca van Bockstal, who also composed all the pieces.
The music is playful and engaging, especially the first compositions (Brug En Terug and Eenrichtingsverkeer, with their magnificent B-part!), which, through the use of irregular time signatures (and time changes), pop chords, and atmospheric themes, acquire a playful and lively character, making the music feel sincere, honest, and narrative. The opening bars are even reminiscent of Jeff Buckley’s music: beautiful open guitar chords with a fuzzy edge.
Alongside Van Bockstal on guitar, we hear saxophonist and synthesizer Elias Storme, bassist Otto Kint, and drummer Marius Couvreur (replaced live by Jesse Dockx). Hamabiwa is the group’s third album, featuring seven compositions, each with its own unique color and timbre. As the album progresses, the pieces become more complex with extended (jazz) chords and coloration, with Discover – An Extension to Cetturu wonderfully evolving into symphonic rock with heavy accents, synthesizer sauce (and solo), and vibrant sax parts. Daylight Decrease excels in a calm, contemplative signature. The last pieces Virtual/Real and Wisserke lean imaginatively towards (jazz) rock, with powerful sax, bass, and guitar solos and a masterful finale.
The RVB Quartet is a fantastic band that follows its own musical path. Whether it’s pop, jazz, or rock, it doesn’t matter. It’s good, well-crafted, and passionately played music, and that’s all that matters!
- RVB Quartet: Hamabiwa (Challenge Record INT)


Geen reacties