La Noche is het nieuwe album van de legendarische band Radio Tarifa, met de originele musici Sánchez Dueñas en Vincent Molino.

English version below

De drie muzikanten Sánchez Dueñas (uit Valladolid), Vincent Molino (uit Montpellier) en Benjamín Escoriza (Granada) ontmoetten elkaar begin jaren ’90 in Madrid en delen de liefde voor de Middeleeuwse muziek, waaraan ze later jazz, Arabische- en Afrikaanse muziekinvloeden toevoegen. Escoriza is degene die met zijn rauwe Zuid-Spaanse vocalen de muziek richting flamenco kleurt en ervoor zorgt dat Radio Tarifa een unieke band werd, zeker begin jaren ’90. Hij was een musicus die met zijn podium-presentatie en teksten de groep naar een hoger plan tilde. Hij overlijdt in 2012.

Na hun album Fiebre (uit 2002) komt de groep, meer dan 20 jaar later, met hun nieuwe CD La Noche dat muzikaal niet veel afwijkt van de vier eerder uitgebrachte albums. In het openingstuk La Noche horen we de stem van Benjamín Escoriza, dat hiermee een mooi eerbetoon is aan deze legendarisch, herkenbare zanger.

De muziek van Radio Tarifa beweegt glooiend door het Arab-Andalusische landschap waar de Arabische signatuur in, bijvoorbeeld Sabah moeiteloos wordt gevolgd door de flamenco in Solea del Desamor, met de prachtige stem van Javier Castrillón en een fraaie ney (fluit) solo. Een lichte flamenco-signatuur komen we ook tegen in La Nina del Almendro Viejo, dat innemend wordt gezongen door Blanca Paloma, die ook excelleert in het Middeleeuwse lied Quel sol Che Raggia, waar het van origine Japanse lied Sakura mooi op aansluit, helder gezongen door Mizuki Wildenhahn. Alle stukken worden in het Spaans gezongen, op het lied Songe Obscure na, dat niet alleen opvalt door de Franse taal maar ook door de 5-tels maat en het Franse timbre in de melodie.

Opvallend in de arrangementen zijn de (onverwachte) accenten, het gebruik van de Arabische luit, de gitaar, de ney (fluit) en de zeer ritmische percussie, die een solide basis vormt voor de muziek. Daarnaast klinken de arrangement transparant, helder en open waardoor de muziek ruimte krijgt en ademt. Radio Tarifa bewijst met La Noche dat de groep, zelfs na maar dan 20 jaar afwezigheid, nog veel te vertellen heeft en we zelfs hier en daar een bredere, muzikale aanpak horen.

English version

La Noche is the new album from the legendary band Radio Tarifa, featuring original musicians Sánchez Dueñas and Vincent Molino.

The three musicians, Sánchez Dueñas (from Valladolid), Vincent Molino (from Montpellier), and Benjamín Escoriza (from Granada), met in Madrid in the early 1990s and share a love of medieval music, to which they later added jazz, Arabic, and African musical influences. Escoriza, with his raw, southern Spanish vocals, shaped the music towards flamenco and ensured that Radio Tarifa became a unique band, especially in the early 1990s. He was a musician whose stage presence and lyrics elevated the group to a higher level. He passed away in 2012.

After their album Fiebre (released in 2002), the group released their new CD, La Noche, more than 20 years later. The musical composition is not much different from their four previous albums. In the opening track, La Noche, we hear the voice of Benjamín Escoriza, a beautiful tribute to this legendary, recognizable singer.

The music of Radio Tarifa moves gently through the Arab-Andalusian landscape, where the Arabic signature, in Sabah, for example, is effortlessly followed by the flamenco in Solea del Desamor, featuring the beautiful voice of Javier Castrillón and a lovely ney (flute) solo. A light flamenco signature is also found in La Nina del Almendro Viejo, captivatingly sung by Blanca Paloma, who also excels in the medieval song Quel sol Che Raggia, which beautifully complements the originally Japanese song Sakura, sung clearly by Mizuki Wildenhahn. All the pieces are sung in Spanish, except for Songe Obscure, which stands out not only for its French melody but also for its five-beat time signature and French timbre.

Notable in the arrangements are the (unexpected) accents, the use of the Arabic lute, the guitar, the ney (flute), and the highly rhythmic percussion, which forms a solid foundation for the music. Moreover, the arrangements sound transparent, clear, and open, giving the music space and room to breathe. With La Noche, Radio Tarifa proves that the group, even after a 20-year absence, still has much to say, and we even hear a broader, musical approach here and there.

  • Radio Tarifa: La Noche (Buda Musique/ Xango)

© Mattie Poels.