Een prachtige Hongaarse weerklank galmt op het nieuwe album Echoes of Budapest van het The Hague String Trio.
English version below
Op het nieuwe album van het The Hague String Trio klinken composities van Pál Hermann, Géza Frid en Zoltán Székely. Drie Hongaars-Joodse componisten die elkaar tijdens hun studie rond 1920 leerden kennen aan de Franz Liszt Academie. Ze studeerden bij Kodály (componist van de schitterende Háry János-Suite) en Bartok. Twee legendarische Hongaarse componisten uit de Hongaars Nationale School. Twee musicologen die op zoek gingen naar de lokale muziek uit Hongarije en kenmerken van de lokale muziek gebruikten in hun composities.
In de 19de eeuw ontstonden de Nationale Scholen. Een muzikale stroming waarin componisten op zoek gingen naar de muziektradities uit hun eigen land. Voorbeelden zijn Sibelius in Finland, Smetana en Dvorak in Tsjechië, Grieg in Noorwegen, Chopin in Polen en Balakirev in Rusland. Kodály en Bartok waren de eerste die de volksmuziek uit hun geboorteland in hun composities verwerkten.
In de werken van Pál Hermann, Géza Frid en Zoltán Székely klinken ook de Hongaars/ Tsjechische muziek-invloeden: het klankspectrum beweegt over pentatoniek, is beweeglijk en dansbaar, heeft een enorme expressie met gedurfde, soms snijdende harmonieën met een sprekende dynamiek.
Het album Echoes of Budapest opent met een één-delig trio van cellist Pál Hermann. Een componist die in Berlijn woonde, de oorlog niet overleefde en slechts 42 jaar oud werd. Zijn trio is een aaneenschakeling van melodische lijnen die als een vlechtwerk elkaar aanvullen, waarbij elke partij gelijkwaardig is, in sterk wisselende harmonieën. De volgende compositie, het String Trio Op. 1 van pianist Géza Frid, is een fraaie, metaforische vertelling, waarin de drie strijkers-partijen om elkaar heen cirkelen en prachtig complementeren. Frid, woonde jarenlang in Nederland nadat hij uit Duitsland was gevlucht vanwege de oorlog, kreeg veel lof van zijn leermeester Kodály. Deze legendarische componist luisterde in stilte naar de eerst-uitvoering en had maar één opmerking: perfect, uitgeven.
Géza Frid componeerde ook het Duo for Violin and Cello Kan-Ti. Een magistraal werk dat groots klinkt in zijn bescheidenheid. Het werk bouwt van een subtiel Lento naar het Allegro Vivace (met een muzikale knipoog naar Dvorak). In twee delen waarin suggestie, dynamiek en uitgebalanceerde frasering virtuoos worden uitgevoerd, krijg je het gevoel dat je naar meer dan twee strijkers luistert.
Het vier-delig String Trio van Zoltán Székely is net zoals Kan-Ti, een premiere-opname en biedt de luisteraar snel variërende, schilderachtige harmonieën die elkaar in snijdende, unisono passages en vitale arpeggio’s, energiek afwisselen waardoor het werk een orkestraal karakter krijgt.
Het The Hague String Trio voert alle composities uit met een fijnzinnige trefzekerheid, die ervoor zorgt dat Echoes of Budapest een solide album is geworden van drie musici die met durf en succes de randen van het klassieke repertoire opzoeken.
English version
A beautiful Hungarian resonance resonates on The Hague String Trio’s new album, Echoes of Budapest.
The Hague String Trio’s new album features compositions by Pál Hermann, Géza Frid, and Zoltán Székely. These three Hungarian-Jewish composers met during their studies at the Franz Liszt Academy around 1920. They studied with Kodály (composer of the magnificent Háry János Suite) and Bartók. Two legendary Hungarian composers from the Hungarian National School. Two musicologists who explored local music from Hungary and incorporated its characteristics into their compositions.
The 19th century saw the rise of the National Schools, a musical movement in which composers explored the musical traditions of their respective countries. Examples include Sibelius in Finland, Smetana and Dvorak in the Czech Republic, Grieg in Norway, Chopin in Poland, and Balakirev in Russia. Kodály and Bartók were the first to incorporate the folk music of their native countries into their compositions.
In the works of Pál Hermann, Géza Frid, and Zoltán Székely, Hungarian/Czech influences also resonate: the sound spectrum moves across the pentatonic scale, is agile and danceable, and possesses enormous expressiveness with bold, sometimes cutting harmonies and a striking dynamic.
The album Echoes of Budapest opens with a one part trio composition by cellist Pál Hermann, a composer who lived in Berlin and did not survive the war, living only 42 years. His trio is a series of melodic lines that complement each other like a braid, with each part being equal in strongly varying harmonies. The next composition, the String Trio Op. 1 by pianist Géza Frid, is a beautiful, metaphorical narrative in which the three strings encircle and beautifully complement each other. Frid, who lived in the Netherlands for many years after fleeing Germany during the war, received much praise from his mentor, Kodály. This legendary composer listened in silence to the first performance and had only one comment: perfect, publish it.
Géza Frid also composed the Duo for Violin and Cello, Kan-Ti. A masterful work that sounds grand in its modesty. The work builds from a subtle Lento to the Allegro Vivace (with a musical nod to Dvorak). Two movements in which suggestion, dynamics, and balanced phrasing are executed with virtuosity, giving you the feeling that you are listening to more than just two string instruments.
Zoltán Székely’s four-part String Trio is like Kan-Ti, is a premiere recording and offers the listener rapidly varying, picturesque harmonies that energetically alternate in cutting, unison passages and vibrant arpeggios, giving the work an orchestral character.
The Hague String Trio plays all the compositions with a fine and subtle accuracy, which makes Echoes of Budapest a solid album by three musicians who boldly and successfully explore the edges of the classical repertoire.
The Hague String Trio: Echoes of Budapest (Cobra Records)


Geen reacties