Ozan Baysal speelt op zijn debuut-CD Tel ve Ten virtuoos op de dubbelhalzige baglama.

English version below

Ozan Baysal is een begnadigd Turkse bağlamaspeler (langhalsluit). Dit typisch Turks snaarinstrument (dat enigszins lijkt op de Griekse baglama) heeft verschuifbare frets. Hierdoor is het instrument (met kwarttonen) te stemmen in elke Turkse stemming, die per regio kan verschillen. Baysal speelt zowel Turkse- als westers georiënteerde muziek en doet dat op een speciaal voor hem ontworpen dubbelhalzig instrument. Hij groeide uit tot een grootmeester op de baglama en gaf concerten tijdens het Festival d’Aix-en-Provence, het Walden Festival en het EFG London Jazz Festival.

Hij heeft zich verdiept in de şelpe. Een speelwijze waarbij hij met diverse technieken het instrument bespeelt: met de vingers tikt op de snaren (parmak vurma), tokkelt (tel çekme) en slag speelt (pençe). Op fantasierijke en virtuoze wijze wisselt hij in zijn spel deze verschillende technieken, waardoor er een weelderige signatuur ontstaat en de muziek zeer kleurrijk wordt. Hij wordt daarbij strak ondersteund op percussie (bendir: frame-trommel en darbuka: vaattrommel), (elektrisch gitaar) (prachtig in Childhood Memories met lichte, fuzzy sound) en vocalen in het slotlied Beyond Dreams.

Hij speelt zowel nieuw gecomponeerde stukken, als traditioneel werk en beweegt daarmee over het traditionele Turkse vlak, als ook richting het westerse metier. Deze combinatie maakt Tel ve Ten een wereldlijk-mooi album, zeker als zangeres Enrica La Penna in het lied Beyond Dreams het podium betreedt. Naast het opmerkelijk en meesterlijke tokkelwerk van Baysal en het bedreven percussiespel van Simon Leleux is de (fonetische) stem La Penna een frisse en welkome aanvulling die op een vervolg-CD zeker niet mag ontbreken.

English version

Ozan Baysal performs virtuously on the double-necked baglama on his debut CD, Tel ve Ten.

Ozan Baysal is a gifted Turkish baglama (long-necked lute) player. This typically Turkish stringed instrument (somewhat similar to the Greek baglama) has sliding frets. This allows the instrument to be tuned (with quarter tones) to any Turkish tuning, which can vary by region. Baysal plays both Turkish and Western-oriented music on this wonderful double-necked instrument, specially designed for him. He became a master of his instrument and gave concerts at the Festival d’Aix-en-Provence, the Walden Festival, and the EFG London Jazz Festival.

He has also studied the şelpe, a diverse playing technique that involves tapping the strings with his fingers (parmak vurma), plucking (tel çekme), and striking (pençe). He imaginatively and virtuously interweaves these various techniques in his playing, creating a lush signature and a richly colorful music. He is closely supported by percussion (bendir: frame drum and darbuka: barrel drum), electric guitar (beautiful in Childhood Memories with its light, fuzzy sound), and vocals in the closing song, Beyond Dreams.

He plays both newly composed pieces and traditional works, moving across traditional Turkish music as well as toward Western music. This combination makes Tel ve Ten a worldly and beautiful album, especially when singer Enrica La Penna takes the stage in the song Beyond Dreams. Besides Baysal’s remarkable and masterful strumming and Simon Leleux’s skilled percussion, La Penna’s (phonetic) voice is a fresh and welcome addition that should definitely be included on any follow-up CD.

  • Ozan Baysal: Tel ve Ten (ARC Music/ Xango)

© Mattie Poels.