De Franse accordeonist Théo Ould en het Quatuor Bilitis raken met hun album Balada para un loco de kern van de tango nuevo.

English version below

De tangomuziek is een van de meest ingewikkelde soorten muziek. Zeker als het aankomt op intensiteit en diepgang, vraagt de tango veel inlevingsvermogen van de musici!

In de jaren ’50 maakte de tango, onder invloed van de bandoneon-gigant Astor Piazzolla, een ontwikkeling door. Aanvankelijk was de tango dans-muziek met een doorlopende ritmiek en weinig dynamische verschillen want er moest op gedanst kunnen worden.

Piazzolla ontwikkelde de Tango Nuevo. De muziek verplaatste zich van de danszaal naar de theaterzaal. De basis bleef hetzelfde, de tango, maar de werken werden langer, complexer door doorgecomponeerde en gearrangeerde werken, met een uitgebreidere instrumentatie en Piazzolla maakte gebruik van wisselende dynamiek en tempi. Het publiek zat, luisterde en genoot van een tangoconcert met innoverende, virtuoze werken.

De accordeonist Théo Ould en het Quatuor Bilitis (strijkkwintet) gaat door op deze innovatieve tango-wijze. Werken van Piazzolla zijn bewerkt door Théo Ould voor accordeon en het strijkkwintet Quatuor Bilitis. Alle muziek is instrumentaal met uitzondering van het titelstuk Balada para un loco dat gezongen wordt door Marina Viotti.

Het resultaat is weergaloos. Stark gespeelde tango-stukken. Muziek die beukt, huilt, snerpt, jankt, streelt en ademt in instrumentatie, tempo en dynamiek. Dat komt niet alleen omdat we hier te maken hebben met fantastische musici die de muziek begrijpen en deze op organische wijze uitvoeren, maar ook de uitgebalanceerde arrangementen, waarin tempo en dynamische passages, fraaie tegenpartijen, uitgebreide akkoorden en solo’s de muziek tot een hoog tango-elan stuwen.

Balada para un loco is een meesterlijk album, waarop de musici het hart en de ziel van de tango sneller laten kloppen en dat gebeurt maar zelden!

Meer tango KLIK HIER

English version

French accordionist Théo Ould and the Quatuor Bilitis touch upon the essence of tango nuevo with their album Balada para un loco.

Tango music is one of the most complex forms of music. Especially when it comes to intensity and depth, tango demands a great deal of empathy from the musicians!

In the 1950s, under the influence of bandoneon giant Astor Piazzolla, tango underwent a development. Initially, tango was dance music with a continuous rhythm and few dynamic variations, as it was meant to be danceable.

Piazzolla developed the Tango Nuevo. The music moved from the dance hall to the theater. The foundation remained the same—the tango—but the works became longer and more complex through composition and arrangement, with more elaborate instrumentation, and Piazzolla used varying dynamics and tempi. The audience sat, listened, and enjoyed a tango concert featuring innovative, virtuoso works.

Accordionist Théo Ould and the Quatuor Bilitis (string quintet) continue this innovative tango approach. Works by Piazzolla have been arranged by Théo Ould for accordion and the Quatuor Bilitis string quintet. All the music is instrumental, except for the title piece Balada para un loco, sung by Marina Viotti.

The result is unparalleled: tango pieces played with determination. Music that pounds, howls, shrieks, wails, caresses, and breathes in its instrumentation, tempo, and dynamics. This is not only because we are dealing with fantastic musicians who understand the music and perform it organically, but also because of the balanced arrangements, in which tempo and dynamic passages, beautiful counterpoints, extended chords, and solos propel the music to a high tango élan.

Balada para un loco is a masterful album, on which the musicians make the heart and soul of tango beat faster, which rarely happens!

More tango CLICK HERE

  • Théo Ould: Piazzolla – Balada para un loco (Outhere Music).

© Mattie Poels.