Het Japanistan Trio is een trio dat Afghaanse, Japanse en Perzische muziek versmelt tot een uiterst originele mix, geïnitieerd door Kengo Saito.
English version below
Zelden muziek gehoord die zo’n originele mix laat horen van muziek uit het verre oosten en Japan. Kengo Saito, leider van het Japanistan Trio is een sitar- en rabab-speler (Afghaans snaarinstrument), die tegenwoordig in Frankrijk woont. Hij zat op de middelbare school in Pennsylvania en speelde viool en gitaar in een rockband. Zijn studie beeldende kunst in Frankrijk bracht een ommekeer in zijn leven, zeker toen hij daarna een reis naar India maakte. Daar leerde hij de Indiase tonaliteit kennen, die veel uitgebreider is dan de westerse. Hij kreeg sitar- en rubab-les en startte met componeren en richtte zijn Japanistan Trio op, samen met Suizan Lagrost op shakuhachi (Japanse fluit) en percussionist Ershad Tehrani op tombak en daf (respectievelijk: trommel en frame-drum).
Het resultaat is het album Douce Errance. Een werkelijk verbluffende mix van Afghaanse, Japanse en Perzische georiënteerde composities en originals die als een patchwork in elkaar zijn vervlochten. Allereerst hebben de instrumenten hun traditionele klankkleur die verwijzen naar het land van herkomst. Zo is de tombak onmiskenbaar Perzisch, de rubab Afghaans en de shakuhachi Japans. De composities hebben repeterende melodie-lijnen, onregelmatige maatsoorten, maatwisselingen en unisono ritmische passages. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van pentatoniek (de 5-toonstoonladder die in Japan voorkomt, maar ook in China, Noord-Afrika, de gospel en de westerse blues).
Naast al dit moois is er veel ruimte voor improvisatie. Net zoals in de westerse jazz- & bluesmuziek klinkt eerst het thema, dat met verve wordt gespeeld, al dan niet met unisono melodische en/of ritmische patronen. Deze passages komen ook terug tussen de solo’s en brengen zo variatie in de compositie. De stukken worden virtuoos gespeeld. Zowel Saito als Lagrost en Tehrani hebben een verbluffende instrumentbeheersing, waarbij ze elkaar muzikaal prachtig de ruimte geven, elkaar aanvullen en ondersteunen. En ondanks de vele noten in thema’s en improvisaties zijn het de lange melodische lijnen en de opzwepende lyriek waardoor je in vervoering raakt in deze magisch Afghaans-Japans-Perzische cross-over!
English version
The Japanistan Trio is a trio that fuses Afghan, Japanese, and Persian music into a highly original mix, initiated by Kengo Saito.
Rarely heard music that shows such an original blend of music from the Far East and Japan. Kengo Saito, leader of the Japanistan Trio, is a sitar and rabāb player (Afghan stringed instrument) who currently lives in France. He attended high school in Pennsylvania and played violin and guitar in a rock band. His visual arts studies in France changed his life, especially after a subsequent trip to India. There, he encountered Indian tonality, which is much more expansive than Western tonality. He took sitar and rubāb lessons and began composing. He founded his Japanistan Trio, along with Suizan Lagrost on shakuhachi (Japanese flute) and percussionist Ershad Tehrani on tombak and daf (drum and frame drum, respectively).
They released their album Douce Errance. A truly stunning mix of Afghan, Japanese, and Persian-oriented compositions and originals interwoven like a patchwork. First and foremost, the instruments have their traditional timbres, reflecting their countries of origin. For example, the tombak is unmistakably Persian, the rubab Afghan, and the shakuhachi Japanese. The compositions feature repetitive melodic lines, irregular time signatures, time changes, and unison rhythmic passages. Pentatonic scales (the five-tone scale found in Japan, but also in China, North Africa, gospel music, and Western blues) are also used.
Besides all this beauty, there is ample room for improvisation. Just as in Western jazz and blues music, the theme starts and is played with verve, sometimes with unison melodic and/or rhythmic patterns. These passages also reappear between the solos, adding variety to the composition. The pieces are played with virtuosity. Both Saito, Lagrost and Tehrani possess astonishing mastery of their instruments, beautifully giving each other space, complementing and supporting each other. And despite the many notes in the themes and improvisations, it are the long melodic lines and the stirring lyricism that makes you love this magical Afghan-Japanese-Persian crossover!
- Japanistan Trio: Douce Errance (Felmay/ Xango)
© Mattie Poels.


Geen reacties