Op organische wijze combineert de Cypriotische violist Michalis Kouloumis Griekse en Ottomaanse muziek met de westerse signatuur op zijn nieuwe album Displaced Dreams.

English version below

De violist en componist Michalis Kouloumis werd geboren op Cyprus, het eiland in de Middellandse Zee dat op de geografische scheidingslijn ligt van de Arabische en westerse muziek. Hij studeerde klassiek viool, haalde zijn master aan het Codarts Conservatorium in Rotterdam en verdiepte zich later in de traditionele Griekse en Turkse muziek.

De Griekse en Turkse muziek zijn gebaseerd op toonladders, de maqam. Kouloumis combineert de maqam met westers harmonieën, waardoor er een bijzondere combinatie ontstaat. Dat gebeurt al meteen in het openingswerk Displaced Dreams Part 1. Deze compositie bestaat uit strijkers met westerse signatuur, die later in de compositie worden aangevuld met Arabische instrumenten, zoals de ney (fluit), ûd (Arabische luit) en de baglama (Grieks snaarinstrument): twee werelden in een werk. Een compositie met een diepgaand melancholisch timbre. Niet zo vreemd, want deze muziek is opgedragen aan allen (waaronder hijzelf) die huis-en-haard moesten verlaten voor oorlog en geweld.

In het daaropvolgende Displaced Dreams Part 2 is het precies omgekeerd. Hier is het de Arabische signatuur die de overhand heeft in een onregelmatige maatsoort (5-tels), gespeeld op o.a. baglama en percussie (frame drum) en solo’s waaronder een op viool.

Kouloumis wordt bijgestaan door een orkest van zo’n 20 musici, die allen een uitmuntende instrumentbeheersing hebben en thuis zijn in de Griekse en Turkse muziek, waar in kwarttonen en versieringen de traditie van deze muziek verscholen ligt.

Na de werken Displaced Dreams part I en II volgen composities die worden uitgevoerd in kleinere bezetting. Zo is Agony een samenspel van contrabas en (virtuoos) vioolspel en is Island of Hope een duo-werk van ûd en viool, met een duidelijk Grieks metier. Bijzonder is ook het duo-werk Escape. Een compact framedrum-/vioolwerk, met een meesterlijke viool-solo, die wordt ondersteund door strak gespeeld frame-drumspel. Het stuk Farewell is weer een hommage aan degene die vertrekt, omdat die móet vertrekken, omdat hij geen keus heeft en het leven te gevaarlijk wordt. Helaas actueler dan ooit.

Het album Displaced Dreams is een prachtige ode aan de ontheemden. Met deze achtergrond krijgt de muziek nog meer diepgang en zorgt ervoor dat de composites nog aangrijpender overkomen.

KLIK HIER voor de review Music for Shepherds and Sultans van Kouloumis & Driessens.

English version

Cypriot violinist Michalis Kouloumis organically blends Greek and Ottoman music with Western influences on his new album Displaced Dreams.

Violinist and composer Michalis Kouloumis was born in Cyprus, the Mediterranean island that lies on the geographical divide between Arab and Western music. He studied classical violin, earned his master’s degree at the Codarts Conservatory in Rotterdam (The Netherlands), and later immersed himself in traditional Greek and Turkish music.

Greek and Turkish music are based on musical scales, the maqam. Kouloumis combines the maqam with Western harmonies, creating a unique combination. This occurs in the opening work, Displaced Dreams Part I. This composition features strings with Western influences, which are later supplemented with Arabic instruments such as the ney (flute), ūd (Arabic lute) and the baglama (Greek string instrument): two worlds in one work. A composition with a profoundly melancholic timbre. This isn’t surprising, as this music is dedicated to all those (including himself) who were forced to leave their homes due to war and violence.

In the subsequent piece, Displaced Dreams Part II, the exact opposite occurs. Here, the Arabic signature predominates in an irregular time signature (5-beat), played on instruments such as baglama and percussion (frame drum), and featuring solos, including one on violin.

Kouloumis is accompanied by an orchestra of about 20 musicians, all of whom possess excellent instrumental skills and are familiar with Greek and Turkish music, where the tradition of these music lies hidden in quarter tones and ornamentation.

After Displaced Dreams Part I and II, compositions are performed in smaller ensembles. For example, Agony is a combination of double bass and virtuoso violin, and Island of Hope is a duo piece for ûd and violin, with a distinctly Greek métier. The duo piece Escape is also noteworthy. A compact frame drum/violin piece, featuring a virtuoso violin solo, tightly supported by the frame drumming. The piece Farewell is another tribute to those who leave, because they have to, because they have no choice and life becomes too dangerous. Sadly, it’s more relevant than ever.

The album Displaced Dreams is a beautiful ode to the displaced. This background gives the music even more depth and makes the compositions even more poignant.

CLIK HERE for the review Music for Shepherds and Sultans by Kouloumis & Driessens.

  • Michalis Kouloumis: Displaced Dreams (Seyir Muzik/ Xango)

© Mattie Poels.