Muziek spreekt tot de verbeelding of spreekt verbeelding tot de muziek? In ieder geval wel in Steven Kamperman’s Prince Achmed en in Harald Walkate’s band The New York Second met Room for Other People.
English version below
De avonturen van Prins Achmed is een Duitse silhouet-animatiefilm uit 1926, geschreven en geregisseerd door Lotte Reiniger. Het is een van de oudste animatiefilms en te vergelijken met het wajangpoppen-spel. De film zit vol elementen uit de Duizend-en-een-Nacht sprookjes, destijds met muziek van Wolfgang Zeller. Componist en klarinettist Steven Kamperman schreef nieuwe stukken voor deze 100 jaar oude film. Dit project is een persoonlijk eerbetoon aan Behsat Üvez. Een vriend, multi-instrumentalist en componist waarmee Kamperman jarenlang speelde in de groep Barana. Üvez overleed in 2013, slechts 54 jaar oud.
De avonturen van Prins Achmed is een sprookjesverhaal over Prins Achmed die op een vliegend paard verre reizen maakt en op zoek gaat naar de boosaardige tovenaar. Kamperman componeerde de muziek voor het trio in een bijzondere bezetting, met mondharmonica-speler en (Indiase) gitarist Hamid Reza Behzadian en bassist Esta Ekincioglu. Kamperman speelt klarinet, melodica en percussie. In 13 composities ondersteunt het trio het verhaal op magische wijze. Een wondermooie keuze van instrumenten die elkaar versterken en aanvullen, mooi hoorbaar in Pari’s Banu’s Bath. Zo geven de slidings op de lapsteel en Indiase gitaar een onbestendige toonkeuze aan, terwijl de klarinet het geheel weer een duidelijker richting biedt. Dat geldt ook voor The Volcano Witch en A Very Happy Wedding waar aan de lapsteel-solo een lekker, rauwe fuzz is toegevoegd, gevolgd door een strakke bas-solo. Of The Chase, waar slide en klarinet elkaar imiteren wat vervolgens uitmondt in een klarinet-solo. De harmonica in Birthday Bash… geeft weer een heel nieuw timbre, dat de verjaardag van Caliph uitbeeldt, compleet met acrobaten. Een muzikaal juweeltje. De contrabas vormt in de muziek de degelijke basis, de fundering die met overtuiging en met verve wordt gespeeld.
Het album Prince Achmed biedt beeldende muziek, die met de korte beschrijvingen en foto’s in het begeleidende boekje echt tot leven komt.
——————————————————————————————————
The New York Second – Room for Other People Harald Walkate
Op het album Room for Other People van het octet The New York Second horen we een heel ander geluid. Maar ook hier gaat het om begeleidende muziek. De composities, allen van pianist en bandleider Harald Walkate, zijn geïnspireerd op het fotowerk van de Amerikaanse (straat)fotografe Vivian Maier. Zwart/wit foto’s die een verhaal vertellen, dat prachtig is vertaald naar de muziek. Elke foto roept vragen op: wat zijn deze mensen aan het doen, waar gaan ze naar toe of waarom kijken ze naar boven.… En juist deze vragen zijn de inspiratie voor de composities van Walkate. Zo is 983 Third Avenue een weergave van de verkeers-hectiek die prachtig wordt vertolkt in levendige solo’s op vibrafoon (Rob Waring: prachtig in Location & Date Unknown) en dwarsfluit (Mark Alban Lotz).
De composities zijn een aaneenschakeling van muzikale kleuren die worden aangezet in diverse bezettingen, waarbij melodie, thematiek, steeds dichtbij blijft, gelardeerd met solo’s. De stijlen bewegen zich over een scala van jazz, pop en funk (The Collectors Corner, met strakke solo van tenor saxofonist Tom Beek). Het timbre van de muziek weerspiegelt de uitstraling van de foto, zoals de ‘leegte’ in The Class Photograph, waarop mensen (van bovenaf) te zien zijn, waar een groepsfoto wordt gemaakt, dat klinkt in trio-bezetting. De combinatie van compacte blazers tegen de rollende ritmiek van slagwerk, piano en vibrafoon overgoten met trompetsolo (Teus Nobel) in het titelstuk Room for Other People is weergaloos. Net zoals View of Isle Saint Louis waar de weids- en gelaagdheid van de foto terugkomt in de muziek die wordt weerspiegeld in de lange melodieuze lijnen.
Walkate componeerde en arrangeerde zijn stukken op orkestrale wijze. Hij maakt in elke compositie een duidelijke overweging waarbij instrumentkeuze, ritmiek, harmonie en melodie op organische en avontuurlijke wijze in elkaar grijpen. Dat geeft de muziek een evenwichtige uitstraling waarbij niet alleen de solist kan schitteren, maar ook de luisteraar een warm en bevlogen gevoel meekrijgt, zeker als je de foto’s van Maier tijdens het beluisteren bekijkt, die afgedrukt staan in het begeleidende boekje.
English versions
Music speaks to the imagination or does imagination speaks for the music? In any case, it does in Steven Kamperman’s Prince Achmed and in Harald Walkate’s band The New York Second with Room for Other People.
The Adventures of Prince Achmed is a German silhouette animation film from 1926, written and directed by Lotte Reiniger. It is one of the oldest animated films and can be compared to the wajang puppets. The film is full of elements from the One Thousand and One Nights fairy tales, at the time with music by Wolfgang Zeller. Composer and clarinetist Steven Kamperman wrote new pieces for this 100-year-old film. This project is a personal tribute to Behsat Üvez. A friend, multi-instrumentalist and composer with whom Kamperman played for many years in the group Barana. Üvez passed away in 2013, only 54 years old.
The adventures of Prince Achmed is a fairy tale about Prince Achmed who travels far on a flying horse and goes in search of the evil wizard. Kamperman composed the music for the a line-up, with harmonica player and (Indian) guitarist Hamid Reza Behzadian and bassist Esta Ekincioglu. Kamperman plays clarinet, melodica and percussion. In 13 compositions the trio supports the story in a magical way. A wonderful choice of instruments that strengthen and complement each other, beautifully audible in Pari’s Banu’s Bath. For example, the slides on the lap steel and Indian guitar indicate an unstable choice of tone, while the clarinet offers the whole a clearer direction. This also applies to The Volcano Witch and A Very Happy Wedding, where a nice, raw fuzz is added to the lap steel solo, followed by a tight bass solo. Or The Chase, where slide and clarinet imitate each other, which then ends in a clarinet solo. The harmonica in Birthday Bash… brings a brand new timbre, which depicts Caliph’s birthday, complete with acrobats. A musical gem. The double bass forms the solid basis in the music, the foundation that is played with conviction and verve.
The album Prince Achmed offers evocative music, which really comes to life with the short descriptions and photos in the accompanying booklet.
——————————————————————————————————
The New York Second – Room for Other People Harald Walkate
On the album Room for Other People by the octet The New York Second we hear a completely different sound. But here too it is about accompanying music. The compositions, all by pianist and bandleader Harald Walkate, are inspired by the photographic work of the American (street) photographer Vivian Maier. Black and white photos that tell a story, which is beautifully translated into the music. Each photo raises some questions: what are these people doing, where are they going or why are they looking up… And it is precisely these questions that are the inspiration for Walkate’s compositions. For example, 983 Third Avenue is a representation of the traffic chaos that is beautifully interpreted in lively solos on vibraphone (Rob Waring: beautiful in Location & Date Unknown) and flute (Mark Alban Lotz).
The compositions are a series of musical colours that are set in various formations, whereby melody, theme, always remains close, interspersed with solos. The styles move across a spectrum of jazz, pop and funk (The Collectors Corner, with a tight solo by tenor saxophonist Tom Beek). The timbre of the music reflects the appearance of the photo, such as the ‘emptiness’ in The Class Photograph, in which people can be seen (from above), where a group photo is taken, which sounds in trio formation. The combination of compact wind instruments against the rolling rhythm of percussion, piano and vibraphone, topped with a trumpet solo (Teus Nobel) in the title piece Room for Other People is unparalleled. Just like View of Isle Saint Louis, where the vastness and layering of the photo is reflected in the music that is reflected in the long melodic lines and a beautiful piano solo.
Walkate composed and arranged his pieces in an orchestral manner. In each composition he makes a clear consideration in which the choice of instruments, rhythm, harmony and melody interlock in an organic and adventurous way. This gives the music a balanced appearance in which not only the soloist can shine, but also the listener gets a warm and passionate feeling, especially when you look at the photos of Maier while listening, which are printed in the accompanying booklet.
- Steven Kamperman: Prince Achmed (ZenneZ Records)
- The New York Second: Room for Other People (haraldwalkate.com)
Geen reacties