Tegen een muzikale, westerse achtergrond speelt het Oriol Marès & Talal Fayad Quartet een enerverende set eigen composities op het album Estuarium.
English version below
Op Estuarium beweegt het kwartet zich over een muzikale palet van Arabische muziek, westerse pop, jazz en folkmuziek. Heel geraffineerd bewegen de arrangementen over dit spannende muzikale landschap. Soms stijl-gebonden, maar vervolgens vlechten andere timbres en stijlkleuren zich in het spectrum waardoor er nieuwe tint ontstaat. Dat maakt de muziek avontuurlijk en boeiend. En zeker, de ûd, de Arabische luit, duwt de muziek richting de Oriëntaalse signatuur. Niet zo vreemd, want de ûd is hét belangrijkste Arabische instrument, net zoals de piano in de westerse muziek. Maar in het samenspel van de klarinet/ ûd vormt dit duo een geheel eigen kleur. De tweestemmige notenkeuzes (aangevuld met de contrabas en gevarieerd slag/ percussiewerk), waarmee de harmonieën worden gesuggereerd, wijzen richting een jazz-waltz Calle 52, naar een ballad Focus, folk in Girona en zelfs rock in Kasi Lama en Ma7Dood.
Naast de Catalaanse (bas)klarinettist Oriol Marès en de Syrische (elektrische) ûd-speler Talal Fayad, bestaat het kwartet verder uit de Griekse contrabassist Thodoris Ziarkas (mooie solo in Calle 52) en de Andalusische drummer/ percussionist Lucas Zegrí. Vier musici die elkaar muzikaal goed aanvoelen en de ruimte geven, wat fraai te horen is in Imi Unut en Double. Transparante composities waar dynamiek en klankkleur prachtig worden ondersteund door solistische bas en verfijnd drumspel. De klarinet heeft een mooi ronde klank. Helder en bijna zwevend in de solo van Gitme. Dat geldt overigens ook voor Ma7Dood. Een stuk dat na een kort intro (soort van Arabische taksim) uitmondt in een stevige rock-georiënteerde chaos, met prachtige (elektrische)ûd- (met effecten) en klarinetsolo.
Een estuarium is een watergebied waar zout en zoet water zich mengt, waardoor er brak water ontstaat. Een prachtige metafoor voor de muziek van een kwartet dat wars is van stijlen en deze met succes mixt en matched tot hun eigen muziek.
Voor concerten KLIK HIER
English version
Against a musical western background, the Oriol Marès & Talal Fayad Quartet plays an exciting set of their own compositions on the album Estuarium.
On Estuarium (estuary), the quartet moves across a musical palette of Arabic and western pop, jazz and folk music. The arrangements move very subtly across this exciting musical landscape. Sometimes style-bound, but then other timbres and style colours weave themselves into the spectrum, creating a new hue. That makes the music adventurous and captivating. And certainly, the ûd, the Arabic lute, pushes the music towards the oriental signature. Not so strange, because the ûd is the most important Arabic instrument, just like the piano in western music. But in the interplay of the clarinet/ûd, this duo forms a completely unique colour. The two-part note choices (added with double bas and varied drums and percussion), with which the harmonies are suggested, point towards jazz-waltz in Calle 52, towards the ballad Focus, folk in Girona and even rock in Kasi Lama and Ma7Dood.
In addition to the Catalan (bass) clarinetist Oriol Marès and Syrian (electric) ûd player Talal Fayad, the quartet consists of the Greek double bassist Thodoris Ziarkas (beautiful solo in Calle 52) and the Andalusian drummer/percussionist Lucas Zegrí. Four musicians who have a good musical understanding of each other and give each other space, which can be heard beautifully in Imi Unut and Double. Transparent compositions where dynamics and timbre are beautifully supported by solo bass and refined drumming. The clarinet playing has a refined sound. Clear and almost floating, like in the solo of Gitme. This also applies to Ma7Dood. A piece that after a short intro (a kind of Arabic taksim) ends in solid rock-oriented chaos with beautiful (electric) ûd (with effects) and clarinet solo.
An estuary is a water area where salt and fresh water mix, creating brackish water. A beautiful metaphor for the music of a quartet that is averse to styles and successfully mixes and matches them to their own music.
- Oriol Marès & Talal Fayad Quartet: Estuarium (Estuarium Records/ Xango)
© Mattie Poels.
Geen reacties