Op de tweede CD ‘Dvojka’ (Twee) van de Bosnische zanger Damir Imamovic horen we sevdah vocalen in een pure vorm. Toch geeft hij samen met zijn kwartet Sevdah Takht deze Bosnische muziek ook een breder karakter waar traditie en innovatie elkaar naadloos aanvullen. Met eigen werk en traditionals creëert Imamovic een fraai eigen sevdah geluid.

English version below

Ik leerde de muziek van Damir Imamovic kennen via zijn naamloze solo-CD uit 2010. Daarop speelde hij puur en ongerepte sevdah, zichzelf begeleidend op gitaar. Deze zo krachtige en diepgewortelde muziek uit Bosnië vol gevoel en suggestie. Duidelijk was dat hier een bijzonder muzikant aan het werk was. Imamovic komt uit een sevdah familie; zijn vader en opa (Zaim Imamovic) waren sevdah zangers en hebben de kunst doorgegeven aan Damir. Dat laat hij ook nu weer horen op het tweede album ‘Dvojka’ dat hij uitbrengt met zijn Sevdah Takht kwartet. Een CD waarop hij geen gitaar maar tambur speelt, een van origine Turks snaarinstrument. De sevdah heeft veel Turkse invloeden waarbij stembuigingen en melodiefrasen verwijzen naar de Turkse tonaliteit die de muziek meer zeggingskracht geeft. Maar ook klinken er Bulgaarse harmoniën (Cija li je ono djevojka malena) en Griekse (Sen gidi sarhos). Nooit heel duidelijk, maar steeds als een soort muzikale mist die subtiel door de melodieën wuift. De drie musici die hem begeleiden brengen ieder hun eigen visie mee. Zo gebruikt de percussionist Nenad Kovacic o.a. de West-Afrikaanse kalabas en djembé en horen we in het spel van violiste Ivana Duric regelmatig prachtige Roma invloeden. Bassist Ivan Mihajlovic legt met zijn elektrische bas een solide basis neer. De stem Damir Imamovic krijgt alle ruimte en schittert prachtig in de transparant en solide arrangementen. Hij is een zanger van formaat waar je zo langzamerhand niet meer omheen kunt!

English version

The second CD ‘Dvojka’ (Two) of the Bosnian singer Damir Imamovic is again a pure sevdah record. However, his Bosnian music played with his quartet Sevdah Takht, is traditional but also innovative, which puts the tradition in a wider perspective. He plays his own compositions and traditionals in which Imamovic creates a beautiful private sevdah sound.

I got acquainted by the music of Damir Imamovic through his solo album, released in 2010. He played pure and pristine sevdah, accompanying himself on guitar. This powerful music from Bosnia full of sentiment. Clearly, this man is a fine musician. Imamovic grew up in a sevdah family; his father and grandfather (Zaim Imamovic) were sevdah singers and learned the art of sevdah singing to Damir. His CD ‘Dvojka‘, is the second album he recorded with his Sevdah Takht quartet. A CD on which he does not play guitar but tambur, an originally Turkish string instrument. The sevdah has a lot of Turkish influences by the way of singing, and melody phrases refer to the Turkish tonality which gives the music more expression. But also there’s a Bulgarian sound in the harmonies (Cija you li ono Djevojka malena) and Greek (Gidi Sen Sarhos). Not very clear, but always as a kind of musical fog, subtle through the melodies lines. The three fellow musicians add their own musical vision. The percussionist Nenad Kovacic playes the West African calabash and djembe and we regularly hear beautiful Roma influences in the violin of Ivana Duric. Bassist Ivan Mihajlovic plays solid electric bass lines. The voice of Damir Imamovic shines beautifully in the transparent arrangements. A great singer, ready to conquer the world!

  • Damir Imamovic’s Sevdah Takht: ‘Dvojka‘ (Glitterbeat/Xango)

© Mattie Poels.