Sommige CD’s bereiken West-Europa pas jaren na release. Zo verscheen september 2014 het album ‘Mezi Lopatky’ van het Tsjechische duo Marie Kieslowski en Jan P. Muchow dat zich kortweg Kieslowski noemt. Een tweetal dat vanuit een etalage de wereld muzikaal gadeslaat en vertaalt in een tijdloos album.

English version below

In een eigentijds decor, waar elektrische en akoestische instrumenten een mysterieuze kleur creëren, neemt het duo Kieslowski je mee in een bijzondere atmosfeer. De liedjes van dit tweetal zijn gebaseerd op folky melodieën die worden gelardeerd met allerlei effecten (veel galm/tremolo) waarbij dromerige maar ook markante sferen elkaar afwisselen. Die afwisseling gebeurt per nummer maar soms ook in de couplet/refrein structuur waardoor de verandering onverwacht en daardoor soms wel zo enerverend is. Dat maakt hun muziek origineel, spannend en door het gebruik van diverse instrumenten en effecten ook avontuurlijk. Kieslowski bespeelt gitaren, keyboards, drums en synthesizers en wordt bijgestaan door een aantal gastmusici. Ze zingen beiden in het Tsjechisch over liefde, pijn en afscheid nemen, zowel één- als tweestemmig. Prachtig is de leegte in ‘Normandie‘ (met melodica), de scherpe melodie van ‘Obraz‘, de schijn-tweestemmigheid (in octaven) van ‘Postele‘ met het gebruik van de oscillator waarbij tonen als het ware door de ruimte heen en weer zweven (ook te horen in ‘Orange Box‘). ‘Mezi Lopatky’ is een CD waarbij je je soms afvraagt: ‘wat hoor ik nou eigenlijk allemaal?’ Het is juist die vraag die de eigentijdse benadering benadrukt en dit derde album van Kieslowski de moeite waard maakt!

Integral radio-concert

English version

The album ‘Mezi Lopatky‘ by the Czech duo Kieslowski (Marie Kieslowski and Jan P. Muchow) was already released in September 2014. From a musical window they translates their music into a timeless album.

In a contemporary setting, where electric and acoustic instruments create a mysterious colour, the duo Kieslowski put you into a special atmosphere; sometimes dreamy as well as a striking mood. The songs are based on folk melodies and interspersed with various effects (reverb / tremolo). That variation is per song, but sometimes also in the verse / chorus structure with lovely unexpected changes that makes it so exciting. Their music is original and through the use of various instruments and effects also adventurous. Kieslowski plays guitars, keyboards, drums and synthesizers and is assisted by a number of guest musicians. They both sing in Czech about love, pain and parting, solo and harmonic voicings. Magnificent is the silence in ‘Normandie‘ (with melodica), the shining melody of ‘Obraz‘, the use of the oscillator in ‘Postele’ which makes you feel like tones are floating ‘back and forth’ (also in ‘Orange Box’). ‘Mezi Lopatky’ makes you wonder sometimes: ‘What is going on in the music?’ That’s precisely which makes this third album by Kieslowski so nice and worth listening!

  • Kieslowski: ‘Mezi Lopatky‘ (Indies Scope Records/Xango)

© Mattie Poels.