De groep Boolumbal bracht in 2009 de cd ‘Fuuta Blues‘ uit. Een samenwerkingsproject tussen Malick Dia, zanger en gitarist uit Mauritanië en de Franse musicus Nicolas Lesbault. Een mix van traditionele West-Afrikaanse muziek, folk, pop en jazz. Sinds kort is dit album ook in Nederland verkrijgbaar. Vandaar, vijf jaar na de release, een bespreking.

English version below

Leider Malick Dia van Boolumbal wordt geboren in Kaédi. Een plaats in het zuiden van Mauritanië op de grens met Senegal. Midden jaren ’90 brengt hij een cassette op de markt met Mamadou Konté. Malinees muzikant die in de jaren ’70 Afrikaanse muziekfestivals organiseerde in Frankrijk. Malick Dia woont sinds 2002 in Parijs waar hij samenwerkt met Nicolas Lesbault. Een Franse musicus die de Amerikaanse bluesgeschiedenis bestudeerde en de cd ‘Fuuta Blues’ produceerde. Een opmerkelijk fris album dat beweegt op de rand van westerse en Afrikaanse muziek. De arrangementen balanceren via de Afrikaanse instrumenten zoals balofoon (soort marimba), kora (harp), fluit en percussie moeiteloos naar gitaar, viool, piano, keyboards en drums. Vooral het gebruik van de accordeon (in Continent Noir) is opmerkelijk. Malick Dia heeft een melancholische stem die bijzonder fraai mengt met de ritmische begeleiding en de muziek een soort dubbele lading bezorgd. Beide musici werkten jaren vanuit de basistracks van Dia die werden aangevuld met het werk zo’n zeven musici waaronder zangeres Awa Camara die we ook al tegenkwamen bij Baaba Maal en pianist Jerry Lipkins die o.a. werkte met de Indiase percussionist Trilok Gurtu. Fuuta Blues‘ is een overwegend Afrikaans album dat juist door zijn moderne muzikale aanpak niet alleen de Afrikaanse muziekliefhebber aan zich weet te binden.

English version


The band Boolumbal released in 2009 their album ‘Fuuta Blues‘. A corporation between Malick Dia, singer and guitarist from Mauritania and the French musician Nicolas Lesbault. A mix of traditional West African music with folk, pop and jazz. This recording is re-released in the Netherlands: so time for a short review.

Leader Malick Dia was born in Kaédi. A town in the south of Mauritania near the Senegal border. Mid ’90’s he released a cassette with the Malian musician Mamadou Konté who was also the organiser of African music festivals in France. Nowadays Malick Dia lives in Paris and works with producer Nicolas Lesbault, who also produced ‘Fuuta Blues‘. A remarkable fresh album on the edge of African and western music. The arrangements show a fine balance between African instruments like balophone (kind of marimba), kora (harp), flute and percussion that switch easily to guitar, violin, piano, keyboard and drums. Remarkable is the accordion (in Continent Noir). Malick Dia has a melancholic voice that gives this uplifting music a double attitude. Both musicians worked from the basic tracks that Dia recorded throughout the years and added the instruments of seven wonderful musicians. Like singer Awa Camara (Baaba Maal) and piano player who worked with the Indian percussionist Trilok Gurtu. ‘Fuuta Blues’ is an album with African music, but by it’s modern arrangements especially made for open minded music lovers.

  • Boolumbal: Fuuta Blues’ (Airmail-music/New Arts International)

© Mattie Poels.