De muziek uit de grote steden van Kenya is tegenwoordig volledig georiënteerd op het westen: hip-hop, rock en reggae. Dat gebeurde min of meer ook in de ’70-er jaren, toen de Amerikaanse soul populair werd en de Congolese rumba beïnvloedde. Vanuit de ritmen van de Luo bevolking ontstond de benga, een opzwepende gitaarstijl. ‘Kenya Special from the ’70/’80’s’ geeft een prachtig overzicht.

English version below

In Kenya heeft elke bevolkingsgroep zijn eigen muziek: de drummuziek van de Luhya bevolking of het nomadenvolk Masai (foto), bekend vanwege hun ‘springdansen’. De muziek van de Samburu die zichzelf begeleiden op een soort gitaar met kleine blaasinstrumenten aangevuld met ‘showdansen’ of de Turkana uit Noord West Kenya: zij zingen ‘vraag en antwoord’ en spelen op een kudu hoorn (een antilope hoorn). Maar het bekendst is de Luo bevolking uit west Kenya. Zij bespelen de nyatiti harp die de basis vormt voor de benga stijl. Deze op gitaar gebaseerde stijl ontwikkelt zich eind jaren ’60 toen de elektrische gitaar zijn intrede deed. Deze wordt gespeeld met twee vingers, waarbij de ene gitarist het ritme speelt en de andere onderliggende snelle gitaarloopjes. In de 50-er jaren wordt de radio populair en Kenya luistert naar Bo Diddley en James Brown. In de nachtclubs wordt, door invloed van de Amerikaanse soul en toerende Congolese groepen, de Congolese rumba zeer populair en aangevuld met het cavacha ritme: snelle en opzwepende percussie op de hi-hat en de snare.

De benga en de Congolese rumba-soukous, aangevuld met soul en funk worden in ’70 en ’80’er jaren enorm populair in de nachtclubs van Nairobi en Mumbasa. De compilatie 2-cd ‘Kenya Special from the ’70/’80’s’ geeft een mooi overzicht van onbekende groepen en artiesten uit die periode, waaronder: The Rift Valley Brothers, New Gatanga Sound, Afro 70 en Orchestre Baba National. Een prachtige verzameling waarvan veel opnamen alleen zijn uitgebracht op 45’toeren singles. De afgelopen jaren kwamen regelmatig verzamel cd’s uit met West Afrikaanse muziek. ‘Kenya Special’ is het begin van een onuitputtelijk Oost Afrika waarvan ‘Selected East African Recordings from the 1970s ’80s’ hopelijk deel I is.

English version

The music from Kenya’s large cities Nairobi and Mombasa is nowadays totally focused on the western hip-hop, rock en reggae. In the 70’s, when soul music became popular, it influenced the Congolese rumba. The rhythm of the Luo people became the basics of the benga, a stimulating guitar style. ‘Kenya Special from the ’70/’80’s’gives a wonderful overview.

Every population in Kenya got his own music: the drums of the Luhya or the Nomad people Masai: known by their ‘jumpdancing’. The music from the Samburu, who accompany themselves on a guitar, little windinstruments and ‘showdances’. The Turkana from the North West sing in ‘call & respond’ and play the kudu horn. But the most known are the Luo people form the west. They play the nyatiti harp, with it’s the basic rhythm of the benga music. This guitar based music developed at the end of the ’60s when the electric guitar was introduced, played with only two fingers. One guitarist plays the rhythm while the other plays the melodic underlines. In the 50’s Kenya listens to the radio, to Bo Diddley and James Brown. The music in the nightclubs was influenced by the American soul and the touring Congolese bands. So the rumba became very popular, added with the cavacha rhythms: a quick and pushing percussion on the hi-hat and the snare.

The benga and the Congolese rumba-soukous, added with soul and funk became very popular in the ’70 en ’80’s in the nightclubs of Nairobe and Mombasa. The compilation 2-cd ‘Kenya Special from the ’70/’80’s’ gives a wonderful summary of unkown bands and artist from this period like: African Eagles band (picture above), New Gatanga Sound, Afro 70 and the Nairobi Matata Band (picture right). In recent years only records were released with West African music. ‘Kenya Special’ is now a beginning of an endless East Africa on which ‘Selected East African Recordings from the 1970s ’80s’ is hopefully ‘Volume I’.

  • Kenya Special: ‘Selected East African Recordings from the 1970s ’80s’ (Soundway Records/Xango)

© Mattie Poels.