De cd ‘East Puntin’ van de Zwitserse klarinettist Claudio Puntin (1965) is niet alleen een hommage aan de klarinet, maar ook aan de musici die hem inspireerden. Van kinds af aan luisterde hij naar Oost-Europese muziek, die nu als een rode draad door zijn muziek laveert. Op ‘East Puntin’ trekt hij iets meer dan 50 minuten uit om zijn grote voorbeelden muzikaal te eren;

waaronder de Armeense duduk (dubbelriet) speler Djivan Gasparyan, de Klezmer gigant Naftule Brandwein, een klarinettist die begin 20ste eeuw vanuit de Oekraïne naar Amerika emigreerde en uitgroeide tot de ‘King of Klezmer‘ en de Roemeense violist Benone Damian die de kleine Claudio aanzette tot het spelen van geïmproviseerde muziek.

Claudio Puntin wordt op ‘East Puntin’  begeleid door een strijkkwartet dat opvalt door zijn serene schoonheid, oprechte diepgang en filmisch karakter.  We horen frases van Griekse rebetika met minimal-music kenmerken, klezmer trekjes en een lament uit Armenië, met hier en daar een verwijzing naar de muziek van begin 20ste eeuw. Een breed spectrum waarbij de muziek heen en weer beweegt tussen klassiek, folk en improvisatie. Bovendien zorgt de strijkkwartet begeleiding alleen al voor excellente muziek waarbij Claudio Puntin voor stevige (bas)klarinet-punten op de ‘I’ zorgt.

Claudio Puntin trad ook regelmatig op met het Starvinsky Orkestar van en met Martin Fondse. Hieronder een opname uit VPRO’s Vrije Geluiden.

  • Claudio Puntin: ‘East Puntin‘ (Unit Records/Codaex).

© Mattie Poels.